Gruppledare barn- och familj

Sjöbo kommun, Myndighetsenheten / Administratörsjobb / Sjöbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten i Sjöbo

Sjöbo kommuns socialtjänsts myndighetsenhet tillhör organisatoriskt familjeförvaltningen. Förvaltningen består därutöver av socialtjänstens öppna serviceinsatser, flyktingmottagning, skol- och förskoleverksamhet, bibliotek och barn/ungdomskultur.
Vi satsar på utveckling och kvalitet inom individ- och familjeomsorgen och arbetar därför i arbetsteam. Arbetet utgår från specialisering i olika funktioner och kompetens; mottagningssekreterare, barn-/ungdomsutredare, barnhandläggare och familjehemssekreterare. Teamsamverkan utgör garantin för att en helhetssyn behålls och att det blir begripligt vem som finns till för de barn, unga och vuxna socialtjänsten möter. Teamarbetet avser att på ett målinriktat sätt med stöd av enhetschef och gruppledare komma från utredning till behandling/insats.
Vi vill hitta bra lösningar i samverkan med den enskilde och hans/hennes nätverk och i samverkan med andra samhällsinsatser.
I enlighet med det utvecklingsarbete som pågår erbjuds/ges kontinuerliga utbildningsinsatser.
Insatserna sker främst i förhållande till den handlingsplan kommunen upprättat tillsammans med den nationella samordnaren för utveckling av den sociala barn och ungdomsvården. Sjöbo kommun är en av de 50 utvalda medverkande kommunerna i Sverige.

Kommunens 1100 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.

Publiceringsdatum
2015-10-15

Arbetsuppgifter
Myndighetsenhetens utveckling till en organisation med funktionsindelning och teamarbete genomfördes under hösten 2015. För att möjliggöra förändringen gjordes samtidigt en utökning av antalet tjänster. Denna utveckling har inneburit att verksamheten som tidigare inte klarade följa lagkraven sedan i våras klarar såväl lagstadgade tider för förhandsbedömning som utredning.
Då verksamhetens gruppledare från februari kommer gå på föräldraledighet behöver verksamheten i det fortsatta utvecklingsarbetet en vikarierande gruppledare med utökat ansvar inom myndighetsenhetens barn- och familjeverksamhet.

Som gruppledare kommer du att vägleda och handleda socialsekreterare i den dagliga ärendehandläggningen samt läsa skriftliga underlag och ge feed-back till socialsekreterarna.
Du kommer att ansvara för introduktion till nya socialsekreterare inom enheten. I ditt ansvar ingår att vara BBIC-samordnare samt upprätthålla och utveckla metoder och bedömningsinstrument i den dagliga handläggningen. Vid behov hjälper du till med svåra ärenden.

Arbetet präglas av föränderlighet och det är därför viktigt att du som gruppledare är lugn och stabil i stressiga situationer samt kan förhålla dig till ändrade omständigheter. Som gruppledare har du förmåga att hantera frågor som är komplexa och bryta ner dem till hanterbara uppgifter.

Samverkan med interna och externa samarbetspartners är viktiga inslag.
Som stöd i arbetet finns extern handledning.

Kvalifikationer
Socionom, social linje samt minst tre års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten.
Du ska tidigare ha arbetat med utredningar enligt BBIC och gärna ha använt bedömningsinstrument som t.ex. ESTER. Vana krävs också av att ha arbetat med planering, genomförande och uppföljning av beslutade insatser.
Du ska ha erfarenhet och ett intresse av att arbeta med utvecklings- och kvalitetsfrågor.
Du ska ha en god förmåga att förstå och förmedla information till kollegor och övriga samarbetspartner.

Vi förutsätter att du har god förmåga till struktur och att du kan organisera ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Tidigare arbete i datasystemet ProCapita är en fördel.
Körkort *B**** är ett krav.

Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan snarast!

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 18 400 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2016-02-15 Senast 15 feb- 2016 efter överenskommelse, tjänsten är ett vikariat under tiden ordinarie befattningsinnehavare är föräldraledig.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-02
Ange följande referens när du ansöker: 136/15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Malmborg Olsson, Enhetschef 0416-27393
Petra West-Stenkvist, Bitr. förv chef 0416-273 01
För fackliga representanter kontakta HR-avdelnin 0416-27000

Företag
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Adress
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten
Sjöbo kommun
27580 SJÖBO

Kontorsadress
27580

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2479716

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten: