Gruppchef, svarsgrupp "Stöd och omsorg"

Järfälla kommun, Information och service / Administratörsjobb / Järfälla
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Järfälla, Sollentuna, Upplands-Bro, Danderyd, Sundbyberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Järfälla kommun, Information och service i Järfälla

Järfälla i nordvästra Stockholm är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige. Med ny tunnelbana, vägar och spår växer Barkarby station/Stockholm Väst fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Alla våra stadsdelar, exempelvis Barkarbystaden, växer och det byggs nya attraktiva bostäder för 30-40 000 människor. Samtidigt planerar vi för minst 10 000 nya jobb, högre utbildning och fler besökare.

Publiceringsdatum
2016-05-06

Arbetsuppgifter
Järfälla kommuns servicecenter har funnits sedan 2010 och besvarar frågor om kommunens alla verksamhetsområden. Servicecenter är indelad i tre svarsgrupper, varav en svarsgrupp arbetar på uppdrag av socialförvaltningen och ger kvalificerad information, service, vägledning och rådgivning till kommunens invånare gällande socialförvaltningens hela verksamhetsområde.

Rollen som gruppchef kombinerar operativa servicehandläggaruppgifter (c:a 30% av arbetstid) med gruppledaransvar. Din närmaste chef är chef för servicecenter.

Som servicehandläggare arbetar du med att:
• Representera kommunen och specifikt socialförvaltningen gentemot våra kunder
• Svara på allmänna frågor om Järfälla kommun
• Ge god service i form av information, rådgivning och vägledning via telefonsamtal och e-post eller vid möte med kunder i besökslokal i Posthuset.
• Förberedelse av ärende innan handläggning (ex. mottagande av ansökan/anmälan)
• Ta emot klagomål och synpunkter och överföra dessa till berörd verksamhet
• Logga samtal och ärenden i ett ärendehanteringssystem
• Samarbeta med socialförvaltningens handläggare och avdelningar.

Som gruppchef leder du en grupp på 9 medarbetare, varav 8 socionomer och 1 konsumentvägledare. Arbetet innebär personalansvar, inklusive lönesättning och medarbetarsamtal, samt arbetsmiljöansvar. Dina primära arbetsuppgifter är:
• Leda en gruppen i dess dagliga arbete, ansvara för problemlösning och ärendeeskalering i den dagliga driften
• Rekrytera nya medarbetare till gruppen
• Förbereda och genomföra gruppmöten och konferenser
• Ansvara för att målsättningar för service, tillgänglighet och kvalitet uppnås
• Samordna med ansvariga för utbildning och kvalitet för att utveckla gruppen och drift
• Representera gruppen i kontakten med förvaltningen avseende befintlig verksamhet och daglig drift
• Upprätta och utvärdera rutiner, processer och dokumentation.

Tillsammans med ledningen på servicecenter medverkar du i att:
• Förmedla visioner och målsättning till personalen
• Utveckla strategiska dokument
• Följa upp mål, prestationer och kvalitetskalibrering
• Utveckla, planera och genomföra utvecklings- och karriärplaner.

Kvalifikationer
Du ska ha:
• socionomexamen
• erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsövning på en socialförvaltning, i minst 1 år
• erfarenhet av att koordinera och planera grupp/teamarbete, t ex i projekt
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper i Office (Word, Excel, Powerpoint)
• kunskaper om hur en kommun är uppbygg, strukturerad och dess beslutsvägar
• goda IT-kunskaper (speciellt Office-paketet) och vana att arbeta med informationssökning.

Vi ser gärna att du:
• har utbildning inom sex sigma, LEAN, ITIL
• har tidigare erfarenhet av kundtjänstarbete
• har erfarenhet av projektledning
• har arbetat med överförmyndarfrågor
• har erfarenhet av ledarskap, bemanning, rekrytering och målstyrning.

Vi söker dig som är en stjärna på service och kundbemötande, en person som alltid sätter kunden i fokus. Du tar ansvar för din uppgift och driver egna processer vidare. Du förstår verksamhetens mål väl. Utifrån dem, sätter du upp höga mål för dig själv och arbetar hårt för att uppnå dem. I din ledarroll, motiverar du även medarbetarna för att uppnå gemensamma mål, genom att skapa engagemang och delaktighet. Då du kommer att vara kommunens ansikte utåt är det viktigt att du är en god och tydlig kommunikatör som visar omdöme i dina uttalanden, agerande och beslut. På vår arbetsplats sker ständiga förändringar och förbättringar, vi vill framåt och vi vill utveckla. Därför är det viktigt att du också är en flexibel person som gillar förändring.

Urval och intervjuer sker löpande, så tveka inte utan sök nu!

ÖVRIGT
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-06-13 eller enligt ök.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-20
Ange följande referens när du ansöker: A571354
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sara Lindgren, enhetschef sara.lindgren@jarfalla.se

Facklig kontakt
Sofia Ljungström, Akademikerförbundet SSR 08-580 280 22
Anders Gonzales, Vision 08-580 285 30

Företag
Järfälla kommun, Information och service

Adress
Järfälla kommun, Information och service
Järfälla
17780 JÄRFÄLLA

Kontorsadress
Vasaplatsen 9-11 JÄRFÄLLA

Jobbnummer
2827696

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Järfälla kommun, Information och service

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Järfälla kommun, Information och service: