Gruppchef för IT-support

Sollentuna Kommun / Supportteknikerjobb / Sollentuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Sollentuna, Upplands Väsby, Järfälla, Danderyd, Upplands-Bro eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sollentuna Kommun i Sollentuna, Järfälla, Sundbyberg, Stockholm, Södertälje eller i hela Sverige

Vi söker en gruppchef till vår IT-support som kan leda den viktiga supportverksamheten inom IT-enheten framåt.

Med ett det övergripande målet att vara en attraktiv och effektiv organisation har Sollentuna kommun höga ambitioner i arbetet med att skapa rätt förutsättningar för våra medarbetare och förtroendevalda. Vårt fokus är att göra Sollentuna lite bättre varje dag för våra invånare och för alla våra medarbetare. Vår vision är att bli Sveriges mest attraktiva kommun.

IT-supporten, som ingår i IT-enheten, består idag av 10 medarbetare och har som huvuduppgift att i första linjen ta emot och bedöma inkomna incidenter och service requests, att utföra en del av dessa i andra linjen och att driva på övriga ärenden mot driftleverantörer samt följa upp leverans/åtgärd gentemot avtalad SLA i den dagliga driften.

Kommunens IT-drift är outsourcad via olika IT-leverantörer och indelad i flertalet olika tjänsteområden som t.ex. IT-arbetsplats, säkerhet, serverdrift, nätverk, telefoni, integration, e-tjänster m.m. Förvaltning av dessa områden sker av flertalet tjänsteområdesansvariga inom IT-enheten som i sin tur ingår i den administrativa avdelningen på kommunledningskontoret.

Publiceringsdatum
2023-04-26

Dina arbetsuppgifter
Som gruppchef för IT-support har du verksamhets- och personalansvar för IT-supporten med 10 medarbetare. Du leder och prioriterar arbetet inom IT-support och har ett övergripande ansvar för alla service- och supportärenden samt för en effektiv incident- och problemhanteringsprocess. Det ingår också att utveckla supportstrategin avseende IT-support i samråd med IT-chef.

Vi som jobbar inom IT-support har ett högt säkerhetstänk i IT-sammanhang, gillar ett ge och ta konstruktiv feedback och för en öppen dialog med "högt i tak". För oss är IT en viktig servicefunktion där service är nyckeln till att lyckas med att underlätta för andra.

Exempel på arbetsuppgifter som ingår:

- Driva arbetet genom fokus på viktiga nyckeltal, i synnerhet kundnöjdhet.
- Rekryteringar och lönesättningar, arbetsmiljöansvar, övergripande kompetensutveckling för samtliga medarbetare inom IT-support.
- Uppföljning/säkerställande av budget och prognoser för IT-support.
- Utveckla och säkerställa god "knowledge management" med stöd av informationsansvarig på enheten.
- Samarbeta med övriga intressenter i kommunens alla verksamheter avseende support.
- Säkerställa efterlevelse av Major incident-rutiner.
- Bemanningsplanering, prognostisering och schemaanasvar (workforce management).
- Delta i planering av IT-projekt och införande av nya IT-tjänster, där IT-support är motpart/mottagare/stöttande.
- Omvärldsbevaka IT-supportområdet.

Utöver gruppchef för IT-support finns också en gruppchef för infrastruktur och leveransstyrning som ansvarar för medarbetarna med ansvarar för planering, styrning och uppföljning av de olika tjänsteområdena. I arbetet får du stöd av IT-chef och övriga 15-20 medarbetare inom IT-enheten. Båda dessa roller rapporterar till IT-chefen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom relevant område eller annan utbildning eller erfarenhetsnivå som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver erfarenhet av att leda supportarbete och/eller kundservice med kundnöjdhet som ledstjärna i ett större företag eller organisation. Vi ser också att du har någon form av erfarenhet av prognostisering och bemanningsplanering samt systemstöd för detta. Du har haft personalansvar och har erfarenhet av att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete, erfarenhet av leverantörsstyrning samt kunskap och erfarenhet av support vid outsourcad IT-drift och/eller teknisk support. Utöver detta krävs mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Meriterande är om du dessutom har:

- Erfarenhet av supportprocesser, ITIL, ISO, LEAN eller liknande förbättringsarbete. Det är också fördelaktigt om du känner till governance-modeller för IT som t.ex. PM3 eller callcenterstandarder som t.ex. COPC.
- Erfarenhet av att ha arbetat som IT-tekniker/agent inom supportverksamhet eller kundservice.
- Erfarenhet av IT-arbete inom offentlig sektor, gärna kommunal verksamhet.
- Kunskap och erfarenhet av IT-säkerhetsarbete.

Ledarskap i Sollentuna är att nå resultat och få andra med sig i arbetet och vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi tror att du behöver gott ledarskap, pedagogisk insikt samt en hög analytisk problemlösningsförmåga. Dessutom tror vi att du arbetar strukturerat mot tydliga mål.

Övrig information
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Vi erbjuder
För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare får utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, distansarbetsmöjligheter, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling.

https://www.sollentuna.se/jobb--foretagande/jobb-och-praktik/sollentuna-kommun-som-arbetsgivare/personalformaner/

Vi erbjuder dig möjligheter att utvecklas i en öppen och kreativ miljö med engagerade kollegor. Arbetsplatsen ligger i vårt nyrenoverade kommunhus i centrala Sollentuna.

Med engagemang växer vi tillsammans - vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/157".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sollentuna kommun (org.nr 212000-0134)

Kontakt
Jakob Bergman
0857921504

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Sollentuna Kommun
Senaste upphandlingen: Konsulttjänst och beställarstöd för beläggningsarbeten

Jobbnummer
7704053

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sollentuna Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sollentuna Kommun: