Gruppchef

Uppsala universitet, Universitetsgemensam IT , Service och suppo / Datajobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala universitet, Universitetsgemensam IT , Service och suppo i Uppsala

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 46.000 studenter, 7.300 anställda och en omsättning på 7,3 miljarder kronor.



Vid universitetsgemensam IT på Uppsala universitet möter teknik och nytänkande gamla traditioner och vår uppgift är att bidra till att skapa fungerande samspel mellan IT och verksamhet.

Just nu genomför Uppsala universitet ett förändringsarbete där vi utvecklar IT-verksamheten för att kunna erbjuda ett högkvalitativt och samordnat IT-stöd till världsledande forskning och utbildning.

Du får chansen att utvecklas i en ny organisation som tar tillvara på kompetens, initiativkraft och samarbetsförmåga. Tillsammans ska vi skapa en framtidsinriktad IT-organisation som utvecklar tjänster i världsklass och som erbjuder ett efterfrågat och verksamhetsnära IT-stöd. Vi söker dig som vill vara med i utvecklingen av universitetets nya IT-verksamhet.

Avdelningen för universitetsgemensam IT arbetar med strategiska IT-frågor och är samtidigt en serviceorganisation för gemensamma tjänster där uppdraget innefattar infrastruktur, förvaltning, service och support. Den nya avdelningen har omkring 200 anställda uppdelat på sex enheter.

För mer information, se:https://www.uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/universitetsgemensam-it

Enheten för Service och support ansvarar för att leverera högkvalitativt närstöd till alla verksamheter inom Uppsala universitet. Enheten är uppdelad i fem supportgrupper geografiskt placerade nära verksamheten samt en centralt placerad servicedesk. Inom enheten arbetar cirka 60 personer med första och andra linjens support. Enheten för service och support arbetar nära tillsammans med enheten för verksamhetsstöd vars uppdrag är att utveckla det digitala stödet till verksamheten. Tredje linjens support hanteras av Enheten för Infrastruktur och drift samt Enheten för förvaltning och utveckling.

Arbetsuppgifter: Som supportgruppchef har du inom ett tilldelat geografiskt område ansvaret för operativ och taktisk ledning och fördelning av resurser, såväl inom gruppen, som mellan andra supportgrupper enligt uppdrag från enhetschef eller projekt. Det tilldelade geografiska området omfattar en eller flera intendenturområden eller andra avgränsade organisationer eller områden, där dina medarbetare kan vara spridda över flera områden. Vidare innefattar arbetet:

- Personalansvar för medarbetare inom gruppen.
- Säkerställande av kompetensförsörjning för att möta verksamhetskrav.
- Ansvar för medarbetarnas kompetensutveckling samt medarbetarsamtal och lönesamtal.
- Planering, uppföljning samt prioritering av olika serviceinsatser tillsammans med medarbetarna enligt enhetens övergripande principer och riktlinjer.
- Säkerställande av samverkan och integration mellan medarbetare i gruppen som arbetar inom olika geografiska områden samt med övriga supportgrupper.
- Att ta fram och underhålla processer för bemanning, ärendehantering, livscykelhantering av datorer samt övrigt stöd mot verksamheten i enlighet med enhetens och avdelningens riktlinjer.

Du är placerad nära verksamheten och interagerar på flera plan med verksamhetsföreträdare och förväntas delta i gruppens dagliga arbete.

Kvalifikationskrav:

- Relevant akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Dokumenterad ledarerfarenhet med goda vitsord.
- Tydligt och förtroendeingivande ledarskap med god kommunikationsförmåga.
- Resultat- och målfokuserad med god förmåga att prioritera och delegera.
- Erfarenhet av service och support av ett eller flera klient och mobiloperativsystem.
- Strukturerad med en god analytisk förmåga och en utvecklad problemlösningsförmåga.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
- Erfarenhet av arbete i en IT-supportorganisation.

Eftersom supportgrupperna kommer att verka även universitetsövergripande och i samråd med andra organisationer är mycket god vilja och förmåga att samarbeta ett krav.

I rekryteringen kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper så som serviceinriktat, coachande ledarskap och ledarkommunikationsförmåga. Andra personliga egenskaper som vi kommer att lägga stor vikt vid är förmågan till struktur samt analytisk-, målorienterings- och samarbetsförmåga

Önskvärt/meriterande i övrigt:

- Erfarenhet från arbete i offentlig verksamhet.
- Vana vid att arbeta i stora organisationer.
- Erfarenhet från arbete i myndighet.
- Goda kunskaper om Windows, macOS Linux och mobiloperativsystem, klienthanteringssystem och ärendehanteringssystem.

Lön: Individuell lönesättning.

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas

Anställningens omfattning: 100%

Upplysningar om anställningen lämnas av Gunnar Herlitz, Gunnar.Herlitz@uu.se, 018-4714050.

Välkommen med din ansökan senast den 18 maj 2020, UFV-PA 2020/1412.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.

Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2020-04-23

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Uppsala universitet, Universitetsgemensam IT , Service och suppo

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "UFV-PA 2020/1412".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Uppsala Universitet (org.nr 202100-2932)

Arbetsplats
Uppsala universitet, Universitetsgemensam IT , Service och support

Jobbnummer
5200445

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala universitet, Universitetsgemensam IT , Service och suppo

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala universitet, Universitetsgemensam IT , Service och suppo: