GD-samordnare
Myndigheten för yrkeshögskolan / Administratörsjobb / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Enköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Myndigheten för yrkeshögskolan i Västerås,
Hässleholm eller i
hela Sverige Är du en serviceinriktad person med stort samhällsintresse som är intresserad av kompetensförsörjningsfrågor? Gillar du att vara väl förberedd, men även att hantera oförutsedda uppgifter?
Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF). Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 140 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor i Hässleholm.
Om tjänsten och arbetsuppgifter
Tjänsten är nyinrättad där du som GD-samordnare kommer att arbeta som ett kvalificerat och administrativt stöd till myndighetens generaldirektör i såväl löpande dagligt arbete som att främja strategiska kontakter och planering. Du jobbar proaktivt tillsammans med andra medarbetare som på olika sätt stödjer generaldirektören.
I dina arbetsuppgifter ingår att ge service och stöd till generaldirektören med planering och underlag samt ge stöd i omvärldsbevakning. Du har till uppgift att skapa goda förutsättningar för GD i det dagliga arbetet där du tar fram underlag, skriver minnesanteckningar samt håller samman GD:s planering och kalender, mötesförberedelser och samordnar inför och efter GD:s resor. I rollen ingår även att stötta GD i planering av interna och externa möten samt följa upp externa möten och studiebesök. I din roll ingår även att bygga nätverk med externa intressenter samt hålla kontakt med intressenter till GD och MYH. Din arbetsdag följer GD:s vilket innebär att den kan ändras med kort varsel.
I rollen ingår att vid återkommande tillfällen följa med och medverka vid externa möten, GD-besök och resor, främst inrikes.
Krav på kompetens
• Akademisk utbildning relevant för tjänsten, motsvarande kompetens på SeQF-nivå 6 alternativt motsvarande kompetens som myndigheten bedömer som likvärdig
• Mer än 3 års aktuell erfarenhet av att självständigt ha arbetat med planering, koordinering och administrativt ge service och stöd till högre chef (exempelvis GD eller VD)
• Erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor eller en politiskt styrd organisation med ovanstående arbetsuppgifter
• Mycket god erfarenhet från administrativa system
• Gedigen och aktuell kunskap av arbete i Officepaketets alla delar
• Mycket god kunskap och lätt att uttrycka dig i tal och skrift i såväl svenska som engelska
Meriterande
• Goda kunskaper om myndighetsstyrning
• Kunskap om utbildningsväsendet
• Erfarenhet av att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter och evenemang
• Erfarenhet av nätverksarbete med en stor bredd av externa kontakter
Publiceringsdatum2024-09-25Dina personliga egenskaperFör att du ska trivas i denna tjänst krävs att du stimuleras av att arbeta både med administrativa arbetsuppgifter och utvecklingsarbete. Du är van vid att koordinera och organisera andras arbete där du har ett proaktivt fokus och ligger steget före i planeringen. För dig är det viktigt att ha ordning och reda för att kunna se vad som behöver göras och prioritera därefter. Du har en prestigelös inställning där du vill ge god service. Vidare tycker du om att ta ett stort ansvar och komma med egna initiativ samtidigt som du säkerställer god förankring. Du trivs som spindeln i nätet, är flexibel och har lätt för att sätta dig in i nya sammanhang. För att lyckas väl i rollen bör du trivas med tempofyllda arbetsdagar som kräver att du snabbt ställer om och enkelt sätter dig in i nya sammanhang. Du har en god förmåga att leverera i tid och på rätt kvalitetsnivå. Eftersom tjänsten innebär stor samverkan, både internt och externt, krävs att du har en god förmåga att samarbeta brett, skapa nätverk och hållbara relationer. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Organisatorisk placering
Tjänsten är en handläggartjänst, organisatoriskt placerad vid Enheten för planering och uppföljning. Enheten har ansvaret för myndighetens arbete med verksamhets- och ekonomistyrning. Det innebär bland annat att leda och stödja arbetet med planering och uppföljning, process- och projektledning samt att skapa analyser och kunskapsunderlag till myndighetsledning och Regeringskansliet. Enheten ansvarar för framställning av statistik och uppföljning inom myndighetens ansvarsområde samt för uppföljning och utvärdering av utbildningsformerna. Enheten ansvarar även för myndighetens ekonomiska hantering och utbetalning av statsbidrag. Enheten har 18 medarbetare.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Generaldirektör Magnus Wallerå 070-963 34 01 eller enhetschef Eva-Lena Kopparvik, 010-209 02 35. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Katharina Forsberg 010-209 01 34.
Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Jenny Adolfsson 010-209 02 29 och för ST Ann-Sofie Larsson tfn 010-209 02 61.
För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss och om organisationen hittar du på
www.myh.seSå ansöker duVälkommen med din ansökan senast 2024-10-15. Du ansöker nedan via "ansök". Din ansökan ska vara på svenska. Ange år och månad för varje anställning i ditt cv samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.
Ersättning .
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-10-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Myndigheten För Yrkeshögskolan (org.nr 202100-6230),
http://www.myh.se Arbetsplats Myndigheten för yrkeshögskolan
Kontakt Eva-Lena Kopparvik, enhetschef
010-209 02 35 Jobbnummer 8919686
Observera att sista ansökningsdag har passerat.