FUT-handläggare till Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen / Administratörsjobb / Mölndal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.

Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden "Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige." Mölndals stad har drygt 5200 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 65 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden; Individ och familjeomsorg samt ekonomiskt bistånd och arbetsmarknad. Till verksamheternas stöd finns en stab som servar verksamheterna med ekonomi, administration, kommunikation samt kvalitets- och utvecklingsfrågor.


Publiceringsdatum
2018-09-28

Arbetsuppgifter
Vi inrättar nu en ny tjänst som FUT-handläggare (felaktiga utbetalningar). Tjänsten är organisatoriskt placerad inom staben, på enheten kvalitets- och verksamhetsutveckling och du kommer arbeta tillsammans med andra specialistfunktioner som jobbar med övergripande kvalitetssäkring och utveckling ut mot verksamheterna.

I uppdraget som FUT-handläggare ska du hjälpa oss att kvalitetssäkra beslut gällande ekonomiskt bistånd. Du kommer att vara en motor i utveckling kring hur vi minskar risken att beslut fattas på felaktiga grunder vilket leder till felaktig utbetalning av ekonomiskt bistånd.

Du kommer att samverka mycket med chefer och medarbetare som handlägger ekonomiskt bistånd och få en viktig roll då verksamheten håller på att digitalisera ansökningsprocessen samt ställa om till ett mer arbetsmarknadsinriktat arbete vilket ställer nya krav på kontroll, granskningar och rutiner.

Du kommer ansvara för systematiska granskningar av utbetalningar samt säkerställa att riktlinjer, lagar och föreskrifter inom området följs. Du kommer att ha ansvar för att utreda felaktiga utbetalningar samt hålla i eventuella beslut om återkrav samt rättsprocesser som kan följa. Du kommer ansvara för att kontinuerligt se över riktlinjer, blanketter, handläggningsrutiner och tillämpningen av dessa för att minska risken för felaktiga utbetalningar.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst kandidatexamen och gärna socionomutbildning. Du ska ha flerårig erfarenhet av att jobba med ekonomiskt bistånd. Du ska ha en gedigen kunskap och erfarenhet av den lagstiftning som styr verksamheten. Du ska ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och en god pedagogisk förmåga och kunna informera och stödja medarbetare och chefer inom förvaltningen.

Du är strukturerad, ansvarstagande och flexibel och har god förmåga att hitta rättsäkra lösningar. Eftersom samverkan är en viktig del av rollen vill vi att du har ett helhetsperspektiv och är bra på att bygga nätverk och relationer internt och externt. Du är handlingskraftig och gillar att självständigt driva arbetet framåt. Du ska både tycka att grävande rutinarbete samt utvecklingsarbete är roligt.

Vi söker rätt person för uppdraget och kommer att fästa stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-19
Ange följande referens när du ansöker: A816418
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Lyréus maria.lyreus@molndal.se 031-315 10 76

Företag
Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Adress
Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Södra Ågatan 4 A-B
43182 Mölndal

Kontorsadress
Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal

Jobbnummer
4373101

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen: