Funktionshinderombudsman - Göteborgs kommun - Administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg
Funktionshinderombudsman
Göteborgs kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp stadens verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.


Publiceringsdatum
2020-02-27

Arbetsuppgifter
Kommunfullmäktige har beslutat att inrätta en Funktionshinderombudsman med placering på stadsledningskontoret. Uppdraget innebära att driva på och stödja arbetet med att utveckla tillämpningen av funktionshinderperspektivet i stadens nämnders och styrelsers verksamhet. Det kan exempelvis avse analyser med inriktning på kvalitet och resultat.

Rollen som Funktionshinderombudsman innebär att säkerställa möjligheten för stadens invånare med funktionsnedsättning att ta del av sina mänskliga rättigheter och öka förutsättningarna för full delaktighet.

Arbetet innebär att du kommer:

* Driva på och stödja utvecklingen av arbetet för goda levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning i Göteborgs Stad.
* Med utgångpunkt i stadens styrande dokument verka för att funktionshinderperspektivet tillämpas i arbetet i stadens nämnder och styrelser.
* Samverka med stadens nämnder och styrelser, förvaltningar och bolag, kommunstyrelsens råd samt andra myndigheter.
* Omvärldsbevaka och hålla sig underrättad om levnadsvillkoren för personer med funktionsnedsättning i Göteborg.
* Skriva rapporter och ärendehantering.



Kvalifikationer
Du som söker har en relevant högskoleutbildning, alternativt en annan utbildning som tillsammans med din erfarenhet bedöms som likvärdig.
Du har erfarenhet av kvalificerat analys- och utredningsarbete på strategisk nivå inom olika samhällsrelaterade frågor och verksamhetsområden. Kunskaper inom funktionshinderområdet är meriterande.
Kunskaper om internationella och nationella styrdokument och rådande lagstiftning inom området.
Du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet.
Kunna skapa förtroendefulla relationer på alla nivåer samt med externa aktörer på lokal, regional och nationell nivå.
För att trivas i rollen tror vi att du är strukturerad, analytisk och strategisk i ditt arbete, har god kommunikationsförmåga i tal och skrift.
Du har ett starkt driv i de uppdrag du leder eller deltar i, och har förmåga att prioritera samt slutföra inom givna tidsgränser.

Vi kommer i denna rekrytering använda oss av tester som en urvalsmetod.


ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs kommun

Jobbnummer
5121114

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: