Funktionschef diarie/arkiv/service

Länsstyrelsen i Hallands län, Enheten för verksamhetsstöd / Chefsjobb / Halmstad
2025-11-12


Visa alla chefsjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Hallands län, Enheten för verksamhetsstöd i Halmstad

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och samordnar det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som bland annat avser miljö- och naturvård, landsbygd, samhällsplanering, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration och kulturmiljö. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Länsstyrelsen i Hallands län har sitt kontor i centrala Halmstad och vi är idag ca. 230 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland.

På enheten för verksamhetsstöd är vi omkring 30 medarbetare.

Enheten ansvarar för verksamhetsområdena diarie, arkiv och service, säkerhet, ekonomi och upphandling, personal samt stöd till länsledningen. Enheten är uppdelad i fem funktioner.

Publiceringsdatum
2025-11-12

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för områdena diarie, arkiv och service som är samlade i en funktion som består av sju medarbetare. Funktionschef arbetar på uppdrag av enhetschef och har inom anvisade budget- och planeringsramar verksamhetsansvar och personal- och arbetsmiljöansvar för funktionen. Rollen som funktionschef är både operativ och strategisk, vilket kan medföra att du behöver växla fokus beroende på sammanhang och arbetsuppgifter. Du ansvarar för att frågorna drivs ur ett helhetsperspektiv. Funktionschef har det övergripande ansvaret för kommunikationen på funktionen och ska bidra till ett gott arbetsklimat och god arbetsmiljö.

Du kommer att leda och fördela arbetet, hjälpa till att driva processer framåt och fatta beslut enligt delegation. Du behöver vara närvarande i ditt ledarskap och följa upp och prioritera arbetet i dialog med medarbetarna. Du ger stöd och handledning till medarbetarna samt skapar delaktighet i det dagliga arbetet. Du kommer även att bistå enhetschef i budget och återrapporteringar.

Det operativa arbetet innebär att du sitter som spindeln i nätet vid myndighetens centraldiarie och har mycket kontakter både internt med handläggarna och med allmänheten. Arbetet innebär att klassificera, registrera och distribuera inkommande och upprättade handlingar. Du kommer ge stöd och råd samt utbilda handläggarna i system och processer. Du svarar på frågor internt och från allmänheten och utlämnande av allmän handling inklusive sekretessprövning. Även andra arbetsuppgifter inom arbetsgivarens verksamhetsområde kan förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- Högskole- eller universitetsexamen, gärna inom ärende- och dokumenthantering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
- Mycket god kunskap om lagar som styr hantering av allmänna handlingar och registratur och arkiv
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- Flerårig erfarenhet av att leda personal
- Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning.

Det är meriterande om du har:

- Diplomerad registratorsutbildning
- Genomförd och godkänd kurs i arkivvetenskap.

För att klara uppdraget som funktionschef måste du kunna organisera, planera och prioritera funktionens aktiviteter på ett effektivt sätt och utifrån det fatta beslut. Du behöver vara trygg i din roll som ledare och genom ditt ledarskap skapa delaktighet och samsyn kring verksamhetens prioriteringar. Det är därför en förutsättning att du är pedagogisk och lyhörd för verksamhetens behov.

Arbetssättet på funktionen är i stor utsträckning teaminriktat, vilket kräver en god samarbetsförmåga och att du bidrar till att arbetsgruppen har ett utvecklande arbetsklimat. Du är stresstålig och flexibel, eftersom arbetsbelastningen varierar och omvärldens krav förändras över tiden.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Vi kan erbjuda:
• En spännande arbetsplats med bred kompetens
• En möjlighet att bidra till viktiga samhällsuppdrag
• Möjlighet till distansarbete om verksamheten tillåter
• Friskvård med friskvårdstimme

Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet.

Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Ansökan till tjänsten görs via vårt rekryteringssystem.

Vi har aktivt valt media för annonsering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Länsstyrelsen kan komma att tillämpa sex månaders provanställning för denna anställning.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och vi genomför en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt
bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen innan tjänsten tillträdes. Du kan komma att ingå i
Länsstyrelsens krislednings- och krigsorganisation.

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "112-8111-2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Hallands län (org.nr 202100-2353)

Arbetsplats
Länsstyrelsen i Hallands län, Enheten för verksamhetsstöd

Kontakt
Katarina Gustafsson
010-2243000

Jobbnummer
9600392

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen i Hallands län, Enheten för verksamhetsstöd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen i Hallands län, Enheten för verksamhetsstöd: