Funktionell systemägare Kanslienheten

Kustbevakningen / Datajobb / Karlskrona
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kustbevakningen i Karlskrona, Oskarshamn, Malmö, Västervik, Falkenberg eller i hela Sverige

Kustbevakningen är en civil statlig myndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden.

Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens - helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.




Publiceringsdatum
2022-01-04

Beskrivning
Kustbevakningen söker en funktionell systemägare till Kanslienheten med placering i Karlskrona.

Kanslienhetens uppgift är att lämna administrativt stöd till operativa avdelningen, att driva avdelningens planerings- och uppföljningsarbete samt vara funktionell systemägare för operativa stödsystem. Kanslienheten tillhör operativa avdelningen som ansvarar för planering, genomförande och uppföljning av kustbevakningsverksamhet.

Dina arbetsuppgifter
Rollen som funktionell systemägare är strategisk och innebär ett nära samarbete med tjänstemän i den operativa verksamheten, utvecklare och IT-tekniker. Rollen kräver en god förmåga att sätta sig in i verksamheten och användarnas behov och förutsättningar.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att:

• leda systemförvaltning och utvecklingsprojekt

• arbeta med långsiktiga planer och strategisk utveckling av operativa stödsystem

• arbeta med kravinsamling och framtagning av kravspecifikationer för den operativa verksamheten

• utveckla och upprätthålla relationer och partnerskap med viktiga intressenter i hela organisationen

• underlätta förståelsen av IT-tjänster och säkerställa beslut kring budget, prioritet och förvaltning

• i begränsad omfattning hålla utbildning inom arbetsområdet.

Tjänsteresor i anställningen, främst inrikes, kan förekomma.

Kvalifikationer
Som sökande har du högskoleexamen med inriktning mot datateknik, systemvetenskap eller med för tjänsten relevant inriktning alternativt motsvarande dokumenterad erfarenhet. Du har flera års erfarenhet av systemförvaltning och har därigenom skaffat dig en bred kunskap i ämnet. Du har flera års erfarenhet av verksamhets- och kravanalys samt av att leda förvaltnings- och utvecklingsprojekt.

Du är en lösningsorienterad person med fokus på användbarhet som har god förmåga att översätta behov till faktiska krav. Du kommer med egna idéer och bjuder gärna in till dialog för att förbättra dem ytterligare. Du är drivande, initiativrik, kommunikativ och har ett stort engagemang. Du har en god förmåga att se helheten och är van vid att samarbeta och att arbeta lösningsorienterat. Du är professionell och ansvarstagande med en ödmjuk inställning.

Då Kustbevakningen är en brottsbekämpande myndighet med därtill höga krav på regelefterlevnad ser vi det som mycket viktigt att du har ett etiskt förhållningsätt.

Vi förutsätter att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på såväl svenska som på engelska.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Som en del i urvalsprocessen kan tester komma att användas.

Anställningsvillkor
För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.

Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten.

Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras.

Övrig information
För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.

Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kustbevakningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/3".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kustbevakningen (org.nr 202100-3997)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Ann Lundin, Enhetschef Kanslienheten
0768-934 981

Jobbnummer
6223974

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kustbevakningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kustbevakningen: