Förvaltningsledare till UKÄ

Universitetskanslersämbetet / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Universitetskanslersämbetet i Stockholm

Vill du arbeta i en utvecklande roll med IT-relaterad verksamhetsutveckling och förvaltning i en myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag? Nu söker vi dig som vill jobba som förvaltningsledare - vill du bli en av oss?

UKÄ bidrar till att stärka den svenska högskolan och Sverige som kunskapssamhälle. Vi granskar högre utbildning, analyserar och följer upp utvecklingen inom högskolan och bevakar studenternas rättssäkerhet. Vår vision är: Granskning för utveckling - vi säkrar Sverige som kunskapssamhälle!

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som förvaltningsledare på UKÄ kommer du arbeta med att ge professionellt stöd och hjälp till myndighetens objektägare (avdelningschefer) att beställa, både mot externa leverantörer och myndighetens egen IT-enhet. I floran av leverantörer finns större leverantörer som kommer kräva särskild uppmärksamhet. Dina uppdrag får du av gruppchefen för IT-funktionen och du kommer vara verksamhetens representant i objektorganisationen där du hjälper objektägarna att beställa och fatta beslut. Du kommer arbeta nära objektägare och samarbeta med portföljledaren för myndighetens strategiska verksamhetsutveckling där all form av IT-relaterad verksamhetsutveckling sker. Du ansvarar för att system och produkter lever upp till verksamhetens behov och kommer arbeta med förvaltningsplaner och dokumentation och följa upp att de följs och är relevanta. I den här rollen kommer du också coacha och stödja objektspecialister (sakkunniga) från verksamheten i att ta fram krav och behov.

Publiceringsdatum
2023-05-05

Profil
Krav för tjänsten

• Akademisk examen inom relevant område (lägst motsvarande kandidatnivå)
• Certifiering inom någon förvaltningsmetodik (t.ex. PM3 eller ITIL).
• Fem års erfarenhet av arbete med kravställning och beställning gentemot externa leverantörer.
• Fem års erfarenhet i en roll som beställare i enlighet med verksamhetens behov gentemot intern eller extern IT.
• Erfarenhet av att ha arbetat med upphandling enligt lagen om offentlig upphandling.
• Erfarenhet av att ha arbetat tvärfunktionellt.
• Erfarenhet av att ha arbetat direkt med ansvariga och beställare i en verksamhet med mycket varierande IT-kunskaper.
• Goda kunskaper i svenska och engelska och förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift

Meriterande

• Erfarenhet av arbete i en miljö där delar av verksamheten är outsourcad till flera olika leverantörer.
• Certifiering inom någon projektmetodik.
• Erfarenhet av arbete i offentlig eller offentligfinansierad verksamhet.

Dina egenskaper
Du är en självgående, initiativrik och drivande person som både kan lyfta blicken för att se större helheter och genomföra löpande uppgifter på ett strukturerat och noggrant sätt. Du är resultatinriktad och tar ansvar för att uppgifter utförs i tid och med hög kvalitet. Du har en god analytisk förmåga. Du har god samarbetsförmåga och har god förmåga till intern och extern dialog utifrån organisationens behov. Du har ett innovativt förhållningssätt och hittar tillsammans med andra utvecklingsmöjligheter och nya lösningar. Du har intresse för att bidra till verksamhetens utveckling.

Om avdelningen
Funktionen för IT uppgår idag till två medarbetare och ingår i avdelningen för verksamhetsstöd som består av cirka 25 engagerade medarbetare med huvudsakligt uppdrag att ge administrativt och strategiskt stöd till hela myndighetens verksamhet och utveckling, med fokus på kärnverksamhetens behov. Avdelningen är indelad i funktioner inom områdena, IT, informationsförvaltning, kommunikation, HR, ekonomi, reception, administration, intendentur, ledningsstöd och. Avdelningen präglas av arbetsglädje och ett gott samarbete.

Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete i en verksamhet med ett samhällsviktigt uppdrag. UKÄ är en arbetsplats med drygt 120 anställda. Vi månar om våra medarbetares möjlighet till balans mellan arbete och privatliv och erbjuder bl.a. flexibla arbetstider, goda möjligheter till distansarbete och ett brett utbud av friskvårdsförmåner. Vi strävar efter att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och stolthet, ha inflytande och lika möjligheter att utvecklas. Vi arbetar aktivt med att integrera ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten och att skapa en god arbetsmiljö fri från diskriminering. Vi bedriver vår verksamhet i moderna lokaler intill Gullmarsplan.

Om anställningen
Tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning med tillsättning så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning.

För mer information och ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev inklusive relevanta betyg/intyg. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Du ansöker om tjänsten via vår webbplats senast onsdagen den 24 maj 2023.

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta gruppchef Mikael Anteskog Adler. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Caroline Tovatt (Saco-S) eller Annika Calgheborn (ST). Samtliga nås via myndighetens växel, tfn 08-563 085 00

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ersättning
Individuell

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Universitetskanslersämbetet (org.nr 202100-6495)

Jobbnummer
7741111

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Universitetskanslersämbetet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Universitetskanslersämbetet: