Förvaltningsledare till PTS

Post- och Telestyrelsen / Chefsjobb / Stockholm
2024-12-27


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Nu söker vi en förvaltningsledare som vill ta en nyckelroll i att utveckla PTS diarieföringssystem och informationshantering. Rollen är ny och erbjuder stora möjligheter att forma arbetet och göra skillnad. Med ett ökat fokus på förvaltning och vidareutveckling står vi inför spännande förändringar - vill du vara med på vår resa?

Vi jobbar med det alla tar för givet. Att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.

Enheten för fastighet och dokumentation är en av fyra enheter inom ekonomiavdelningen. I enhetens ansvarsområden ingår arkiv, registratur, vaktmästeri samt lokalfrågor. Vi arbetar för att vara ett så bra stöd till kärnverksamheten som möjligt. Enheten har ett nära samarbete med t ex rättsavdelningen, avdelningen för verksamhetsutveckling samt verksamheterna som arbetar med säkerhetsskydds- och informationssäkerhetsfrågor.

Om rollen
Som förvaltningsledare hos oss inleder du din roll med att delta i ett spännande projekt för att införa ett nytt diarieföringssystem. Du kommer att agera som intern projektledare med fokus på verksamhetskrav och förändringsledning. Arbetet omfattar införandet av det nya systemet, avveckling av det gamla och migrering däremellan. I projektet samarbetar du nära vår tekniska förvaltningsledare, den framtida leverantörens projektledare samt myndighetens arkivarier och registratorer.

Utöver projektarbetet ansvarar du för förvaltningsfrågor kopplade till diarieföringssystem och arkiv. Fokus kommer att ligga på kravställning för utvecklingsområden inom PTS informationshantering, såsom klassificering, metataggar, informationssäkerhet och informationsutbyte. Rollen innebär också att du arbetar långsiktigt med att vidareutveckla rutiner och processer för att driva ett kontinuerligt förändringsarbete.

Du kommer att samarbeta med flera funktioner inom myndigheten både i projekt och löpande förvaltningsarbete. Det handlar bland annat juridik, IT, informationssäkerhet, verksamhetsutveckling och datahantering.

Om teamet
Enheten består idag av tre arkivarier, tre registratorer, två vaktmästare samt en avdelningsgemensam assistent. Trots enhetens skilda arbetsområden är vi ett tajt team som värnar om den sociala samvaron med gemensamma luncher och fikaraster.

Om dig
För att trivas i rollen ser vi att du är strukturerad och prestigelös, med förmågan att hålla det gemensamma målet i fokus. Du är lyhörd och delar gärna med dig av din kunskap, samtidigt som du har lätt för att samarbeta. Du är lösningsorienterad och har god förmåga att prioritera och hitta effektiva lösningar på uppkomna problem. Dessutom har du inga problem med att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter, fatta nödvändiga beslut och se till att aktiviteter leder i målets riktning. Din sociala och framåtdrivande inställning gör att du kan skapa engagemang och framdrift i dina arbetsuppgifter. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

• erfarenhet av att arbeta som förvaltningsledare.
• erfarenhet av förändringsarbete i form av förädling eller verksamhetsutveckling.
• erfarenhet av utvecklingsprojekt kring diarium, informationshantering, ärendehantering eller liknande.
• utmärkt förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är även meriterande om du har:

• praktisk erfarenhet av att ha varit förvaltningsledare av arkiv-/diarieföringssystem.
• kännedom om IT- och informationssäkerhet.
• arkivkunskap, t ex kunna arkivlagstiftningen m.m.
• praktisk erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie/registrator.

Vårt erbjudande
Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.

Dessutom får du förmånliga villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och vid sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs därför en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med 3 kap. 1-3 §§ säkerhetsskyddslagen (2018:585).

För att vi ska kunna göra en rättvis och objektiv bedömning av din kompetens ber vi dig att inte inkludera bild, personnummer eller adress i ditt CV. Tester kommer att ingå i processen. Om du har skyddade uppgifter, vänligen kontakta vår HR-specialist.

För ytterligare information, vänligen kontakta avdelningschef Annika Leander på annika.leander@pts.se eller HR-specialist Jessica Petersson på jessica.petersson@pts.se. För frågor relaterade till vår lokala fackliga arbetstagarorganisation, vänligen maila till saco@pts.se.

Välkommen med din ansökan senast 17 januari.

Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-01-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
9080420

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: