Förvaltningsledare inom digitalisering, Solna

Skatteverket / Datajobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Skatteverkets IT-avdelning är en av Sveriges största, med en stor och komplex IT-miljö. IT-avdelningen ansvarar för utveckling, drift, förvaltning och underhåll av Skatteverkets IT-system. IT-avdelningen erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter och en chans att utvecklas mot ett stort antal roller inom en bred och varierad IT-miljö. IT-avdelningen siktar högt och når goda resultat, alltid utifrån Skatteverkets värdeord: offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifters om förvaltningsledare för Kundmötesobjektet

Skatteverket arbetar enligt förvaltningsmodellen PM3 i en uppskalad version. Det innebär att man som förvaltningsledare på Skatteverket har ett stort antal verksamhetsfunktioner och IT-applikationer att förvalta. Till sitt stöd har man uppdragsledare och uppdragsteam.

Som förvaltningsledare är man del i Objektsledningsgruppen som består av förvaltningsledare verksamhet och IT, objektsägare för verksamhet och IT samt områdesarkitekter för verksamhet, information och applikation. Inom denna grupp har man ett nära samarbete.

Kundmötesobjektet är en möjliggörare för resten av organisationen att möta digitaliseringen av det Svenska samhället. Skatteverket som en del i en global värld står inför ett paradigmskifte där digitaliseringen ger möjligheter att lösa behov på helt nya sätt. Vad innebär det för oss? Hur ska vi bana väg för övriga Skatteverket att dra nytta av de möjligheter digitaliseringen skapar i kundkontakten på bästa sätt? Hur kommer användarmönstren förändras och hur kan större flexibilitet skapas för att möta ändrade beteenden och behov?

Inom ramen för kundmötesobjektets förvaltning finns i dag Mina Meddelanden - säker myndighetspost, Mina Sidor, Skatteverket.se och flera andra IT-lösningar som syns i samhällsdebatten. Som förvaltningsledare tar Du ett aktivt ledarskap i förändringen och i samspelet mellan objektets applikationer och övriga Skatteverket.

För att vara framgångsrik som förvaltningsledare IT inom Kundmötesobjektet på Skatteverket ska du finna nöje i att

• leda uppdragsledare i Skatteverkets processer, organisation och strukturer. Stötta uppdragsledare IT på operativ nivå, koordinera och administrera aktiviteter inom objektet och med andra objekt.
• panera, följa upp och prioritera objektets ekonomi tillsammans med förvaltningsledare Verksamhet inom beslutade ramar. Lägga in budget, prognos och planer i Skatteverkets verktyg samt följa upp utfallet av förvaltningens IT-kostnader och samarbeta med portföljstyrningsfunktionen.
• skapa förutsättningar för övergången från projekt till förvaltning för objektets utvecklingsinitiativ.
• delta i objektets planeringsarbete strategiskt, taktiskt och operativt samt i realiseringen av dessa planer.

IT-avdelningen tillhör organisatoriskt huvudkontoret och levererar tjänster till Skatteverket. IT-avdelningen finns på sex orter i landet och består av ca 800 medarbetare. Vill du läsa mer om IT-avdelningen?

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifte
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

• har intresse för digitalisering samt teknikutveckling inom IT-område
• har relevant och aktuell erfarenhet av exempelvis förvaltning, projektledning eller personalansvar i en IT-organisation
• har eftergymnasiala studier
• har erfarenhet av ekonomi- eller projektplaneringsapplikationer
• har ledaregenskaper samt erfarenhet av att leda andra
• har god samarbetsförmåga samt mycket god förmåga att kommunicera och skapa förtroende
• är analytisk och har lätt för att sätta dig in i sammanhang och förstå helheten
• är drivande och resultatinriktad
• har förmåga att tänka utanför ditt eget område och bidra till myndighetens bästa.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-12-16

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Julia Brundin, sektionschef 010-572 20 92
Susanne O 'Konor, facklig kontaktperson Saco 010-574 85 55
Jan-Erik Åberg, facklig kontaktperson ST 010-574 89 75
Maria Sahlén, HR-konsult 010-572 38 17

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Korta gatan 10
17194 Solna

Kontorsadress
Korta gatan 10

Jobbnummer
3217652

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: