Förvaltningsledare

Örebro kommun / Datajobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Örebro är Sveriges sjunde största kommun och har drygt 140 000 invånare med 165 olika nationaliteter. Örebro kommun utsågs till Sveriges Kvalitetskommun 2013.

Vi söker nu en förvaltningsledare till kansliavdelningen, kommunledningskontoret. Som förvaltningsledare i Örebro kommun får du ett engagerande, betydelsefullt och omväxlande arbete.

Inom avdelningen finns enheterna för juridik, stadsarkiv, rådhusservice och kansli. Kansliavdelningen ansvarar bland annat för intern service och administration samt handläggarstöd och ärendeberedning för Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen, Landsbygdsnämnden samt Programnämnd social välfärd, Programnämnd Barn och utbildning och Programnämnd samhällsbyggnad. I din förvaltningsledarroll kommer du främst att arbeta mot programområdet Social välfärd som bland annat ansvarar för stöd och service till personer med funktionsnedsättning samt vård och omsorg för äldre men kan även komma att arbeta med kommunens kvalitetslednings-system.

Publiceringsdatum
2015-06-01

Dina arbetsuppgifter
Din roll som förvaltningsledare är att säkerställa att verksamhetssystemen inom ditt ansvarsområde utvecklas efter verksamhetens behov både på kort och på lång sikt. I din roll tar du vara på IT-stödets möjligheter i verksamhetsutvecklingen, föreslår förbättringar och arbetar fram förvaltnings- och utvecklingsplaner för systemen. Du bidrar till en strukturerad IT-styrning som skapar ökad verksamhetsnytta genom ett bättre samarbete mellan verksamhet och IT. Du verkställer förvaltningsplanens mål inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt och ansvarar för att förvaltningsprodukterna är användbara för verksamheten samt godkänner leveranser från IT-parter.

Rollen som förvaltningsledare bygger på förvaltningsstyrningsmodellen pm3. Modellen bygger på att verksamhet och IT gemensamt svarar upp mot de behov som finns inom verksamheten för att utveckla funktionaliteten i systemet. 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att leda arbetet med att utarbeta och verkställa förvaltningsplanen i samarbete med kommunens IT-avdelning och IT-leverantörer samt planera objekten årsvis, följa upp och analysera, prioritera och driva förändring, vilket innebär att:
• upprätta löpande förvaltningsdokumentation och rapporteringsrutiner
• utföra uppgifter i verksamhetssystemen på operativ nivå
• agera som beställare gentemot externa parter
• agera som beställare och leverantör gentemot interna parter
• omvärldsbevaka ur ett verksamhetsperspektiv
• genomföra utbildningar mot verksamheten
• genomföra och/eller delta i utredningar, analyser och upphandlingar
• utgöra förvaltningsorganisationens kontaktyta mot verksamheterna, fånga upp och
formulera krav på IT-stöd ur ett verksamhetsperspektiv

Kompetenser
Akademisk examen inom offentlig förvaltning eller systemvetare alternativt annan utbildning eller erfarenhet som bedöms som likvärdig.

Rollen som förvaltningsledare ställer krav på mycket god samarbetsförmåga. Du kommer att arbeta processinriktat och analytiskt samt både leda och medverka i arbetsgrupper. Det är också viktigt att du kan ta eget ansvar, och självständigt driva och genomföra aktiviteter utifrån givna mål. Du är utåtriktad och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
Erfarenhet av, och intresse för, verksamhetsområdena service till personer med funktionsnedsättning, vård och omsorg för äldre eller socialtjänsten
Erfarenhet av arbete i politisk styrd organisation och/eller offentlig verksamhet
Erfarenhet av projektarbete och systemförvaltningsarbete
Kunskap och erfarenhet i verksamhetssystemen Treserva eller annat journalsystem för vård-
och omsorg samt kvalitetsledningssystem.

Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning, heltid, tillträde snarast, antal platser: 1

Facklig information
Vision: Inger Blückert, 019-21 69 35
SACO: Carina Laurin Stensson, 019-21 30 96

Så ansöker du
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 2015-06-21.
Då vi tillämpar löpande rekrytering ser vi gärna din ansökan så snart som möjligt.

Välkommen med din ansökan!

Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Sökord: förvaltningsledare, IT, systemvetare

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-06-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Inga-Greta Carneland Hörnström, Kanslichef 019-21 11 45

Företag
Örebro Kommun

Adress
Örebro Kommun
Rådhuset, Drottninggatan 9
70210 Örebro

Kontorsadress
Rådhuset, Drottninggatan 9

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2317769

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: