Förvaltningsekonom, Socialförvaltningen

Krokoms Kommun / Företagsekonomjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

Kommunledningsförvaltningen söker:
Förvaltningsekonom till Socialförvaltningen
• Ett jobb med plats för utveckling.
Är du en självständig och ansvarstagande ekonom som söker en ny utmaning? Gillar du att göra ekonomi begripligt för icke-ekonomer? Har du erfarenhet från att utveckla olika ekonomiprocesser? Vill du ha en huvudroll i en organisation som växer och utvecklas? I Krokoms kommun har du chansen att göra skillnad på riktigt.

Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län, som ingår i samiskt förvaltningsområde. Kommunens strategiska läge längs stråket från Sundsvall till Trondheim, mitt emellan Östersund och Åre gör jobbet extra stimulerande och roligt. Det är lyxigt att jobba i en kommun där du har fantastiska möjligheter att kombinera jobb med en aktiv fritid året runt och ha nära till nästan allt.
Krokoms kommun befinner sig i en expansiv fas. För att matcha de ökade krav som detta ställer på organisationen ser vi nu behov av att rekrytera en ekonom för att öka avdelningens kraft att arbeta med ett antal utvecklingsspår och samtidigt fortsätta leverera ett kvalificerat stöd till våra verksamheter och till kommunens ledning.
Kommunledningsförvaltningen försörjer tre nämnder; kommunstyrelsen, bygg- och miljönämnden och samhällsbyggnadsnämnden. Förvaltningen sysselsätter ca 135 medarbetare.
På ekonomiavdelningen, med 10 medarbetare, som är centralt placerad i kommunledningsförvaltningen är du med och bidrar till hur vi jobbar med våra viktigaste ekonomiprocesser. Du har en proaktiv och verksamhetsnära roll i ekonomifrågor. Målet för oss är att vara ett nära, serviceinriktat och professionellt stöd till verksamheten och till kommunledningen.

En dag som Förvaltningsekonom, Socialförvaltningen; vård och omsorg.
I din roll som ekonom kommer du att ha som uppgift att vara ett stöd för chefer, ledningsteam och administratörer när det gäller budget- och uppföljningsarbete, internkontroll, resursplanering mm. I uppdraget ingår att öka förståelsen för och kunskapen om ekonomi och medverka i det förändringsarbete som ständigt pågår.
Du bedriver ditt arbete självständigt och konsultativt gentemot de verksamheter som du ansvarar för, samtidigt som du har en koncernsyn och verkar för att gemensamma principer och rutiner upprätthålls. Du kommer att ansvara för ekonomistödet för våra verksamheter inom bland annat Särskilda boenden, Hemtjänsten och LSS-verksamheten. I uppdraget ligger även att föredra ekonomiärenden till socialnämnden som ansvarig nämnd.
Du är dessutom en i laget på ekonomiavdelningen där vi tillsammans har ett ansvar för att arbeta strategiskt med att utveckla och förbättra rutiner, metoder och processer för ekonomiarbetet inom hela kommunen.
Vi arbetar just nu bland annat med att underlätta för kommunens alla chefer att kunna äga sitt budgetansvar ännu bättre än idag. Vi utvecklar vår budgetering, uppföljning och rapportering, och effektiviserar vårt arbetssätt för att kunna jobba ännu mer med analys och uppföljning.

Din kompetens
Vi söker dig som är en självständig och ansvarstagande person som har jobbat några år som ekonom, gärna inom en kommun eller annan politiskt styrd organisation. Du har en egen drivkraft att förbättra det du arbetar med.
Du är utbildad högskole- eller universitetsekonom, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har vana att utveckla ekonomiprocesser genom bland annat digitalisering. Vi använder oss av Vismas ekonomisystem samt Stratsys för verksamhetsuppföljning.
För att lyckas i uppdraget bör du gilla dialog och samarbete och uppskatta att arbeta konsultativt. Du bör ha ett intresse för verksamhetens förutsättningar och kunna förklara komplexa ekonomiska sammanhang på ett begripligt sätt för icke-ekonomer. Du ska förstå och kunna hantera den balansgång som krävs för att ge gott stöd till verksamheten samtidigt som du står för en koncernsyn och står upp för de principer och rutiner som gäller.
Vi befinner oss ständigt på en utvecklingsresa. Hos oss får du möjlighet att forma morgondagens ekonomifunktion, med moderna arbetssätt och verktyg.

Hälsning från din blivande chef
Som ekonomichef i Krokom söker jag dig som ser och vill förstå verksamheteten bakom siffrorna och som kan bidra med klokskap och prestigelös dialog - både med verksamheterna du ansvarar för att stötta och internt i gänget på ekonomiavdelningen.
På ekonomiavdelningen är vi så pass få att vi lär känna varandra bra och är beroende av det goda samarbetet vi har och av varandras olika kompetenser. Ingen är bäst på allt, men många är bra på mycket. Vi är samtidigt så pass många att vi, speciellt med dig ombord, kan erbjuda gott stöd till verksamheterna och bra kvalitet i ekonomiprocesserna.
För att använda en klyscha -tillsammans är vi starka!

Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Sista dag att ansöka är 2024-01-21
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478), http://www.krokom.se
Offerdalsvägen 8 (visa karta)
835 80  KROKOM

Arbetsplats
Krokoms Kommun

Kontakt
Ekonomichef
Björn Torbjörnsson
bjorn.torbjornsson@krokom.se
0640-163 33

Jobbnummer
8388439

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: