Förvaltningsärendehandläggare, vapenärenden

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg, Halmstad, Jönköping, Skövde, Eksjö eller i hela Sverige

Polismyndigheten söker förvaltningsärendehandläggare med inriktning mot vapenärenden till Rättsavdelningen, region Väst, med placering i Göteborg.

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Rättsavdelningen har ca 780 anställda. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvalting samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli.

De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.

Publiceringsdatum
2016-05-10

Arbetsuppgifter
Du kommer att handlägga ärenden enligt vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70) m.fl. författningar och föreskrifter. Ärendena handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet Pär, vilket innebär arbete med registerkontroller, lämplighetsbedömningar, upprättande av förslag till kommunikationsskrivelser och beslut. Arbetet innebär också mycket kontakt med allmänheten, andra myndigheter m.fl. När tillräcklig kompetens och erfarenhet uppnåtts kan du tilldelas delegation att fatta självständiga myndighetsbeslut. I arbetsuppgifterna ingår fysisk hantering av vapen och ammunition.

Kvalifikationer
KRAV
• Du har relevant högskoleutbildning eller annan utbildning/erfarenhet som myndigheten bedömer vara lämplig.

• Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god datorvana.

MERITERANDE
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem.

• Arbete i offentlig förvaltning.

• Erfarenhet som vapenhandläggare eller annan kunskap om vapeninnehav och vapen.

• Erfarenhet av att, som myndighetsperson, bemöta allmänhet och handlägga förvaltningsärenden.

PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som är intresserad av utredningsarbete. Du är strukturerad, noggrann och ansvarskännande. Det är även viktigt att du har en positiv grundinställning och att du har en god samarbets- och arbetsförmåga samt gott omdöme. Du måste vara pålitlig och flexibel och kunna ta egna initiativ samt i perioder tåla en viss stress. Det ska vara självklart för dig att ge en god service och du delar Polisens värdegrund.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
MER OM ANSTÄLLNINGEN
Anställningarna är två tidsbegränsade vikariat med tillträde så snart som möjligt t.o.m. 2017-01-31 respektive tillträde 2016-08-01 t.o.m. 2017-07-30.
I anställningarna tillämpas flextid.

ÖVRIG INFORMATION
Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver.

Som medarbetare inom Polismyndigheten agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för Polismyndigheten respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-20
Ange följande referens när du ansöker: C6449/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Brahm, Gruppchef 010-565 40 53 maria.brahm@polisen.se
Johanna Tapper, HR-konsult johanna.tapper@polisen.se

Facklig kontakt
Kent Svärd, SACO
Kent Söderlund, Fackförbundet ST
Karna Tillheden, Seko Polisen 010-566 07 45

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2833503

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: