Förstelärare till skolområde autism

Malmö stad, Autism grundskola RO / Speciallärarjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Malmö stad, Autism grundskola RO i Malmö

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Delta i skapandet av varje elevs bästa skola - du också!
Med respekt, engagemang och kreativitet skapar grundskoleförvaltningen de bästa förutsättningarna för alla medarbetare. Vi arbetar tillsammans i vårt övergripande uppdrag med att ge alla Malmös 30 000 elever samma möjligheter att lyckas och nå goda resultat i skolan. Gör skillnad tillsammans med 5 500 kollegor och var en del av grundskoleförvaltningens positiva utveckling!

Skolområde autism vill under läsåret 18/19 fokusera på att utveckla vår pedagogiska form för att nå längre tillsammans med alla våra elever och därför söker vi efter dig som tycker att utvecklingsarbete är lika spännande som vi gör.

Vi har drygt 30 elever i skolår 1-9 fördelade mellan tre verksamheter i olika delar av Malmö. Du kommer arbeta mot alla tre verksamheterna, men ha en grundplacering i en av dem. Alla elever hos oss har en diagnos inom autismspektrum. Eleverna hos oss undervisas i mindre grupper eller enskilt och vi har en hög bemanning runt eleverna. Utgångspunkter för vår verksamhet är att vi i arbetar utifrån lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik.



Publiceringsdatum
2018-07-18

Arbetsuppgifter
Huvuduppdraget för förstelärare i Malmö stad är att förstärka det pedagogiska utvecklingsarbetet för högre måluppfyllelse på skolan. Huvuddelen av förstelärarens tjänst är undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. I uppdraget som förstelärare ingår det att sprida ämneskunskaper och yrkesskicklighet till fler lärare. Som förstelärare tar du också ett särskilt ansvar för ämnesutveckling och ämnesdidaktisk utveckling och det systematiska kvalitetsarbetet. Försteläraren tjänstgör på sin egen arbetsplats men har också delvis ett kommun/förvaltningsövergripande uppdrag genom att sprida goda exempel.

Inom skolområde autism ingår i uppdraget att bidra till utvecklingen av verksamheten genom att:

• hålla fokus på måluppfyllelse genom uppföljning och analys.
• utveckla undervisningen med stöd i forskning.
• se den samlade skolorganisationen som en lärande organisation.
• ansvara för att säkerställa att skolområdets Åtagandeplan genomförs, utvärderas och analyseras.
• ansvara för att introducera nya medarbetare i skolans rutiner och pedagogiska utvecklingsarbete enligt Åtagandeplanen.
• ha ett särskilt ansvar för att stödja kollegornas pedagogiska arbete. Detta kan ske via observationer, kollegiala samtal och pedagogiska konferenser.
• ansvara för att skolans övergripande kompetensutvecklingsinsatser planeras, genomförs och utvärderas.
• hålla sig uppdaterad inom aktuell skolforskning som berör verksamhetens specifika behov.
• säkerställa att elevernas utbildning vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.



Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten som förstelärare, måste du:

• vara legitimerad lärare enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800) alternativt kunna uppvisa bevis på att legitimation har sökts samt examensbevis för en fullständig lärarexamen.
• genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet
• ha visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen
• även i övrigt av huvudmannen bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.

För att ha framgång i uppdraget som förstelärare, är det meriterande om du:

• är utbildad speciallärare.
• har erfarenhet av och utbildning inom autismspektrum/NPF/språkstörning/intellektuell funktionsnedsättning.
• har god erfarenhet av elever i behov av särskilt stöd och av de pedagogiska utmaningarna med enskild undervisning och undervisning i liten grupp.
• har ett förhållningssätt som håller fokus på måluppfyllelse genom uppföljning och analys.
• utvecklar undervisningen med stöd i forskning.
• tillämpar metoder och har ett förhållningssätt som synliggör varje elevs lärande
• har formativ och summativ bedömningskompetens.
• har digital kompetens som innebär att det är naturligt att använda datorn som arbetsredskap och pedagogiskt hjälpmedel.
• har erfarenheter av att driva förbättringsprocesser/projekt.
• undervisar utifrån ett systematiskt och vetenskapligt förhållningssätt.


ÖVRIGT
Första intervjuer är planerade till fredagen 24 augusti.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-19
Ange följande referens när du ansöker: A801992
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Alvehus

Företag
Malmö stad, Autism grundskola RO

Adress
Malmö stad, Autism grundskola RO
August Palms plats 1
20580 Malmö

Kontorsadress
August Palms plats 1 Malmö

Jobbnummer
4256201

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Malmö stad, Autism grundskola RO

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Malmö stad, Autism grundskola RO: