Förste socialsekreterare till Myndighetsavdelningen

Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen / Socialsekreterarjobb / Alingsås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Alingsås, Ale, Vårgårda, Lerum, Bollebygd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen i Alingsås

Välkommen till Alingsås! Här hittar du en välbevarad stadskärna och en levande landsbygd med vacker natur. Med goda pendlingsmöjligheter är det också nära till Göteborgs storstadspuls och resten av Västsverige.

Över 40 000 invånare och nära 4 000 medarbetare gör Alingsås till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du själva ska kunna vara med och påverka. Tillsammans skapar vi Alingsås!

På vård- och omsorgsförvaltningen är vi idag cirka 1400 medarbetare som med vår samlade kunskap och yrkesvana ger alingsåsarna omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. Vi möter våra brukare, anhöriga och kollegor med öppenhet, engagemang och respekt och tillsammans arbetar vi för att skapa en god arbetsplats för alla.

Myndighetsavdelningen genomgår en omorganisering och i dagsläget består av två enheter med varsin enhetschef. På Myndighetsavdelning LSS arbetar 9 kompetenta och drivna socialsekreterare. På enheten Bistånd handläggs ärenden för äldre samt rätten till hemtjänst, färdtjänst och bostadsanpassningsbidrag. Enheten LSS utför myndighetsutövning enligt lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) samt enligt SOL (gällande boendestöd) och de flesta insatser utförs inom Alingsås kommun som sedan lång tid tillbaka har en omfattande utförarverksamhet inom LSS-området. Arbetsplatsen för Myndighetsavdelningen LSS ligger ca 5 minuters promenad från centralstationen.

Du kommer att ha ett nära samarbete med 1:e socialsekreterare på enhet bistånd SoL för de över 65 år samt ingå i ett nätverk med 1:e socialsekreterare i andra kommuner för ett utbyte av erfarenheter och ett bollplank vid frågor som uppstår.

Publiceringsdatum
2023-09-29

Arbetsuppgifter
Som 1:e socialsekreterare har du en arbetsledande roll där du ansvarar för det dagliga arbetet på enheten. Du ansvarar bland annat för planering och genomförande av veckovisa metodmöten med socialsekreterarna, ärendehandledning samt regelbundna ärendegenomgångar med socialsekreterare. Du ska kunna stödja och handleda dina kollegor vid behov. Tillsammans med gruppen utveckla arbetsmetoder och processer. Goda kunskaper i gällande lagstiftning LSS & Sol. Omvärldsbevaka förändringar i lagstiftningen. Vi möjliggör dig ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka samtidigt som arbetet kräver ödmjukhet utifrån den makt vi har att göra skillnad för dem vi är till för.

Du är medhandläggare i svåra ärenden och säkerställer att socialsekreterarna arbetar i enlighet med det politiska uppdraget och de regelverk som finns. Som 1:e socialsekreterare har du även övergripande uppmärksamhet över arbetet och stöttar handläggarna i kvalitén på utredningar och dokumentation. Du säkerställer att bemötande av brukare är av högsta kvalitet, att dokumentation följer de regler som gäller samt att bistånd/insatser är kostnadseffektiva och rättssäkra. För att upprätthålla en god arbetsmiljö förväntas du ha övergripande koll på handläggarnas ärendemängd och säkerställer utifrån detta en jämn fördelning av ärenden inom gruppen. Som 1:e socialsekreterare håller du dig uppdaterad om aktuell rättspraxis och initierar behov av förändrade riktlinjer.

Vi arbetar aktivt med att alla som arbetar på enheten skall uppleva att de utvecklas och stärks i sin yrkesroll kontinuerligt över tid. Helhetssyn är mycket viktigt. En del av arbetet kommer också vara att ta hand om viss administration och mätetal som berör enheten. En viktig del är att anpassa ledarstilen och metodstödet till socialsekreterarnas behov och som nära arbetsledning ta tillvara gruppens kunskaper och erfarenheter. Du verkar också för en professionell samverkan både internt och externt. Rollen innebär även att representera enheten i olika sammanhang i kommunen och att företräda nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt. I nära samarbete med dina kollegor och enhetschef kommer du ha en aktiv roll i enhetens förbättrings- och utvecklingsarbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har långvarig erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut inom SoL och LSS vilka du är väl förtrogen med. Det är meriterande om du har arbetserfarenhet av arbetsledande funktion för myndighetsutövning.

Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha datavana och en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift. Du har kunskap av dokumentation enligt IBIC (Individens behov i centrum).

Till uppdraget som 1:e socialsekreterare söker vi dig som tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarens bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.

Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

ÖVRIGT
Intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens
belastningsregister uppvisas.

www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om vårt erbjudande till dig.

För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1249861".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Alingsås kommun (org.nr 212000-1553)

Arbetsplats
Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen

Kontakt
tf avdelningschef myndighet/Konsult
Aniko Andersson Persson
aniko.andersson-persson@alingsas.se
0322-61 71 84

Jobbnummer
8153806

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen: