Förste handläggare till Bistånd Krokom

Krokoms Kommun / Administratörsjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

Vi söker en Förste Handläggare till Bistånd Krokom!
Enheten för bistånd utökas med en förste handläggare vilken kommer ha ett mer övergripande uppdrag på enheten, likväl som att tjänsten innebär att gå in och stötta handläggningen inom SoL och LSS vid behov.
Vi ser fram emot att implementera denna roll på enheten - låter det som ett uppdrag för dig?

Enheten
Enheten för bistånd tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, biståndshandläggare, LSS-/SoL-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef.
Vi utreder rätten till stöd och omsorg enligt SoL och LSS, vi ansvarar för avgiftshandläggning för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt. Inom verksamhetsområdet arbetar även legitimerad personal inom rehab (arbetsterapeut och fysioterapeut) och hemsjukvård (sjuksköterskor och distriktssköterskor).
Vårt uppdrag är att tillgodose den enskildes behov av insatser med syfte att bidra till ökad självständighet utifrån individens förutsättningar. Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum).
Vi dokumenterar i verksamhetssystemet Viva. Vi genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen.
Krokoms kommun är ett samiskt förvaltningsområde, där vi värdesätter samisk språk- och kulturkompetens.

Uppdraget
Uppdraget som Förste handläggare innebär att du inte har ett eget område att handlägga som övriga SoL- och LSS handläggare har utan du arbetar mer övergripande och flexibelt.
Följande är en övergripande beskrivning för tjänsten som 1e biståndshandläggare. Denna uppdragsbeskrivning kompletterar anställningsavtalet.

Arbetsuppgifter i huvudsak
• Täcka för enhetschef när hen inte är på plats
• Arbeta med metodfrågor och utvecklingsarbete i samarbete med arbetsgruppen och chef
• Delta i arbetsmiljöarbetet på enheten tillsammans med enhetschef och medarbetare
• Täcka upp i handläggningen om ordinarie handläggare är frånvarande, vid vakant tjänst och vid semesterperioder/lov, både SoL och LSS
• Stötta upp i komplexa ärenden eller där handläggare efterfrågar stöd
• Läsa och ge feedback på dokumentation så som utredningar och beslut
• Vid behov vara med vid rekrytering och introducera nya medarbetare
• Vara med vid ärendedragningar och vid behov hålla i dessa om chef inte kan närvara
• Planera och hålla i metodträffar för handläggarna
• Omvärldsbevakning
• Hålla sig uppdaterad gällande rättspraxis och delge detta till handläggarna på enheten
• Arbeta med samarbetsfrågor gällande interna och externa samverkanspartners
• Arbete med IBIC i samarbete med processledare
• Förbättringsarbete i Viva tillsammans med handläggarna


Publiceringsdatum
2022-11-01

Övrig information
• Personalansvar, budget och ansvar för verksamheten i stort ligger på enhetschef.
• Ovanstående arbetsuppgifter är en ram för uppdraget. Arbetsuppgifter kan tillkomma och även tas bort.
• Tjänsten som Förste handläggare behöver ha en flexibilitet utifrån verksamhetens behov och eventuella förändringar som kan komma att ske.

Din kompetens
Vi söker dig som:
• är socionom
• har mycket god erfarenhet av myndighetsutövning och dokumentation
• har körkort, som är ett krav för tjänsten
• har erfarenhet av målgrupperna som enheten arbetar med

Meriterande är även
• all erfarenhet som går att koppla till arbetsbeskrivningen ovan
• erfarenhet av att leda grupper, fördela arbetsuppgifter, prioritera
• erfarenhet från arbete inom andra myndigheter
• erfarenhet från arbete inom området vård- och omsorg

Du har god förmåga att prioritera, skapa överblick och struktur i ditt och andras arbete, även i brådskande situationer. Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med klienter, kollegor och medarbetare. Du ser möjligheter och är positiv och driven i ditt arbete.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Kompetensutveckling
Du kommer att ingå i vårt traineeprogram som omfattar bland annat kompetensutveckling utifrån en individuell utvecklingsplan. Utöver det strävar vi efter löpande kompetensutveckling i form av metodträffar, ärendedragningar och juridisk handledning.

Övrig information
Vi arbetar utifrån årsarbetstid vilket gör det lättare för dig att lägga upp dina arbetsdagar utifrån verksamhetens ramar. Vi har fiskvårdstimme, möjlighet till semesterväxling och erbjuder också viss möjlighet till distansarbete.
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Utdrag ur belastningsregistret kommer bli aktuellt vid anställning då tjänsten innefattar arbete med barn och unga.
Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Krokoms kommun
Offerdalsvägen 8
83580 Krokom

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (visa karta)
835 80  KROKOM

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Krokoms Kommun

Kontakt
Enhetschef Bistånd
Helene Brodin
helen.brodin@krokom.se
0640-16507

Jobbnummer
7131210

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: