Förste handläggare LSS/SoL
Jönköpings kommun / Administratörsjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Jönköpings kommun i Jönköping Funktionshinderomsorgen, Myndighetsenheten
Arbetsplatsbeskrivning
Socialförvaltningens uppgift är att se till att alla som vistas i Jönköpings kommun, utifrån politiskt givna uppdrag och enligt gällande lagstiftning, får sina grundläggande behov av stöd, omsorg, vård och trygghet tillgodosedda. Socialförvaltningen omfattar funktionerna hälso- och sjukvård, äldreomsorg, funktionshinderomsorg, individ- och familjeomsorg.
Funktionshinderomsorgens myndighetsenhet har en central roll i socialförvaltningen och ansvarar för den samlade beslutprocessen för funktionshindrade enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS).
Nu söker vi en Förste handläggare som vill arbeta tillsammans med oss på Myndighetsenheten. I arbetsgruppen finns ytterligare en Förste handläggare och 35 handläggare som årligen ansvarar för att kommunens invånare får en rättssäker och professionell bedömning. Vi fattar ett stort antal beslut varje år. Enheten leds av myndighetschef.
Publiceringsdatum2016-04-12Dina arbetsuppgifterSom Förste handläggare kommer du att arbeta med att stödja och vägleda handläggarna i deras utredningsarbete, bedömningar och val av insatser. Förste handläggarna ansvarar tillsammans med myndighetschef för metodutveckling och kontinuerlig översyn av rutiner och riktlinjer. Som förste handläggare håller du dig uppdaterad inom lagstiftningen och rättspraxis samt aktuella föreskrifter och allmänna råd från Socialstyrelsen. En viktig del av ditt arbete är att medverka i metodutveckling i arbetet med utredningar och uppföljningar. Det ingår även att kunna gå in och vara behjälplig i "svårare" ärenden. Arbetet innebär omfattande kontakter med såväl den enskilde som med anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare. I dessa kontakter är det viktigt att ge korrekt och tydlig information om insatser/bistånd. Vi använder verksamhetssystemet Magna Cura för dokumentation.
KompetenserSocionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller likvärdig utbildning.
Du har mycket goda kunskaper i aktuell lagstiftning, och längre erfarenhet av arbete som handläggare eller av målgruppen personer med funktionsnedsättning. Bred erfarenhet av handläggning inom LSS/SoL är meriterande.
Som person ska du vara trygg, stabil och kontrollerad i stressiga situationer, vara engagerad, kunna anpassa dig till ändrade omständigheter, ha en språklig analytisk förmåga och kunna kommunicera på ett tydligt sätt. Du behöver också ha mycket god samarbetsförmåga. Du ska klara av att leda arbetsgruppen att nå gemensamma mål, ansvara för samordning samt skapa engagemang och delaktighet. Du bör vara skicklig på att planera och prioritera och kunna fungera som sakkunnig inom arbetsområdet. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Upplysningar
Myndighetschef, Barbro Thunberg, 036-10 81 01
Förste handläggare, Katarina Hernandez, 036-10 26 12
SSR, Sanna Rosenquist, 036-10 34 27
Vision, Elin Sigurdsson, 036-10 68 72
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare. Heltid. Tillträde enl överenskommelse.
ErsättningLön enligt kollektivavtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-05-03
Ange följande referens när du ansöker: 16-70-0077
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagJönköpings kommun
AdressJönköpings kommun
Västra Storgatan 16
55189 Jönköping
KontorsadressVästra Storgatan 16
Jobbnummer 2777544
Observera att sista ansökningsdag har passerat.