Förste byråsekreterare till centralkansliet
Riksdagsförvaltningen / Samhällsvetarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla samhällsvetarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Riksdagsförvaltningen i Stockholm Att arbeta i riksdagsförvaltningen innebär att verka i demokratins och ytterst i folkets tjänst. Vår uppgift är att skapa goda förutsättningar för att riksdagen ska uppfylla sina konstitutionella och demokratiska uppgifter samt sina internationella åtaganden. Enligt vår värdegrund ska arbetet bl.a. kännetecknas av opartiskhet, saklighet och integritet. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.
På centralkansliet sammanställs material för planering av riksdagsarbetet såsom sammanträdes- och ärendeplaner, och föredragnings- och talarlistor. Kansliet har bl.a. hand om inkomna propositioner, motioner, betänkanden, interpellationer och frågor samt EU-dokument.
I arbetsuppgifterna ingår att
• delta i på kansliet vanligt förekommande arbetsuppgifter som att ta fram föredragningslista, talarlista, registrering av riksdagsbeslut m.m. Det ingår också att bevaka, registrera och hantera inkomna ärenden och handlingar som propositioner, motioner, interpellationer och frågor m.m.
• tjänstgöra i plenisalen vid kammarens sammanträden. Rollen är att sköta kammarens datorsystem med hantering av talarlistan, mikrofoninkopplingar och voteringar.
• delta i olika projekt inom riksdagsförvaltningen.
• ha löpande kontakt med riksdagsledamöter, partikanslier, utskott och Regeringskansliet och ge information om riksdagens arbete.
Kvällsarbete förekommer när riksdagen är samlad.
Publiceringsdatum2008-04-23Kvalifikationer• Akademisk examen med statsvetenskaplig inriktning eller motsvarande kompetens.
• God kännedom om riksdagens arbete och ärendehantering.
• Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska.
• Mycket god datorvana med förmåga att hantera olika datorsystem och söka i olika databaser m.m.
Önskvärda personliga egenskaper:
Som person ska du vara noggrann och kvalitetsmedveten, ha god samarbetsförmåga, vara stresstålig, ansvarskännande och initiativrik. Du bör ha förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Du bör också vara analytisk och kunna arbeta självständigt med olika typer av arbetsuppgifter parallellt.
Du bör ha minst ett års arbetslivserfarenhet efter din examen, gärna från central statsförvaltning.
Mer information
Anställningen är ett vikariat till och med våren 2009.
Upplysningar lämnas av enhetschef Annalena Hanell,
tfn 08-786 49 22 eller byrådirektör Rebecka Zetterman
tfn 08-786 40 59.
Fackliga företrädare är Hélène Tegnér, Saco, Bengt Eriksson, ST, och Lars Vestberg, Seko, tfn 08-786 40 00 (vx).
Din ansökan ska senast den 13 maj 2008 ha inkommit till
jobb@riksdagen.se eller Riksdagsförvaltningen 100 12 Stockholm. Märk din ansökan med ref. nr 240-2593-07/08.
Arbetstider och omfattningVisstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid
Heltid. Vikariat
ErsättningFast lön
Lön enligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2008-05-12
Ange följande referens när du ansöker: 240-2593-07/08
Ansökan kan skickas till e-postadress:
jobb@riksdagen.seFöretagRiksdagsförvaltningen
AdressRiksdagsförvaltningen
10012 STOCKHOLM
KontaktuppgifterTelefonnummer: 08-7864000
E-postadress:
jobb@riksdagen.se Jobbnummer 201540
Observera att sista ansökningsdag har passerat.