Försörjningsstödskoordinator

Örkelljunga kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Örkelljunga
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Örkelljunga, Perstorp, Klippan, Markaryd, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örkelljunga kommun, Socialförvaltningen i Örkelljunga

Örkelljunga är en del av "Familjen Helsingborg" där 11 kommuner i det expansiva Skåne Nordväst tillsammans arbetar för att gynna den gemensamma regionen. Örkelljunga är en kommun med stabil ekonomi och har idag drygt 10 000 invånare. Örkelljunga kännetecknas av en närhet där ett starkt samarbete och korta beslutsvägar utgör styrkan i den lilla kommunen. Här har du som medarbetare större möjlighet att påverka din personliga utveckling likväl som verksamhetens utveckling i stort. I Örkelljunga kommun arbetar vi med ett professionellt bemötande präglat av våra tre värdeord; kunskap, omtanke och handling. Som en del av Örkelljunga kommun har du möjlighet att arbeta gränsöverskridande och göra skillnad.

Socialförvaltningen i Örkelljunga kommun består av socialtjänst, äldreomsorg, kommunal hälso- och sjukvård, omsorg för funktionsnedsatta och förebyggande funktioner. Vi är organiserade i förebyggandeenhet, myndighetsenhet och verkställarenhet. Vårt ledord är teamwork, att använda den lilla kommunens styrka som är att kunna arbeta nära varandra i korta beslutsled för en effektiv organisation och ett verksamhetsnära perspektiv.

Publiceringsdatum
2024-03-08

Arbetsuppgifter
Vill du vara med och skapa förutsättningar för kommunens invånare att komma i arbete är detta en tjänst för dig! Följsamhet till regelverk, riktlinjer samt ansvar för att minimera riskerna för att invånare hamnar i utanförskap och passiviserande tillvaro. Det är ett varierat arbete där fokus ligger på att coacha och handleda människor att nå en egen försörjning, som fungerar som en förstärkning till både myndighetsenhet och arbetsmarknadsenhet. Din roll blir en övergripande funktion som är en del i kvalitetssäkringen av arbetet med målgruppen, och som blir en del i kvalitets- och utvecklingsarbetet genom att arbeta med rutiner och följsamhet till dessa för verksamheten.

Som koordinator ska du ge anpassad handledning, stöd och hjälp till deltagare som prövar sina förutsättningar för att gå vidare mot arbete eller studier. I tjänsten ingår att tillsammans med socialsekreterare, arbetskonsulent, arbetsledare och övriga yrkesgrupper leda och stötta personer med ekonomiskt bistånd och i arbetsmarknadsåtgärder i det vardagliga praktiska arbetet. Du kan vara kontakten med anvisande myndigheter, exempelvis Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen, Region Skåne. Vidare är du delaktig i uppföljningen av deltagarna tillsammans med anvisande handläggare. Du ska kunna bedöma hur insatsen fungerar för deltagaren samt kunna ge förslag på hur planeringen framåt kan se ut. Du kan vara stöd vid anvisade anställningsintervjuer och även vara en praktisk brygga mellan arbetsgivare och deltagare/klienter.

Tjänsten är en projektanställning och utgör en del av vår myndighetsenhet där vårt uppdrag är att se möjligheter och stimulera utveckling för att stegförflyttningar ska kunna ske. I verksamheterna har vi ett antal anställda medarbetare samt praktik och arbetsträningsplatser. Som en del i tjänsten arbetar du även uppsökande gentemot både privata och offentliga arbetsgivare i syfte att hitta praktikplatser samt matcha arbetssökande till lämpliga arbetsplatser.

Kvalifikationer
Vad söker vi hos dig? För att lyckas i rollen har du en relevant högskoleutbildning eller annan utbildning och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt, meriterande om du arbetat med myndighetsutövning inom arbetsförmedlingen eller ekonomiskt bistånd.

Tjänsten består till stor del av att handleda och coacha med målet egen försörjning för den enskilde, så det är viktigt att detta är områden där du har dokumenterad kunskap och erfarenhet. I din roll som koordinator har du kontakt med såväl interna som externa aktörer, det är därför värdefullt om du har god kunskap om arbetslivet lokalt. Du har kunskap och erfarenhet inom socialt arbete, arbetsmarknadsområdet, ekonomiskt bistånd och god förmåga att tänka kreativt och har lätt för att samverka och bygga hållbara nätverk. Meriterande är tidigare erfarenhet av någon form av ledarskap.

Du har som person stor förståelse för människors olikheter och varierade förutsättningar. För dig är ett gott bemötande, struktur och kommunikation viktigt liksom att du har en tålmodig pedagogisk och empatisk förmåga. Du gillar att arbeta i team, är trygg i dig själv och som med stort engagemang och drivkraft vill vara med och utveckla socialförvaltningen. Hos oss är gruppdynamiken viktig, därför kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
I samband med erbjudande av tjänst behöver du som sökande lämna in utdrag från belastningsregistret innan anställning kan ske.

Vi har redan valt annonseringskanal och undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons- och rekryteringsföretag.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C181361".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Örkelljunga kommun (org.nr 212000-0878)

Arbetsplats
Örkelljunga kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Myndighetschef
Sofie Hjälte
0435-55 330

Jobbnummer
8525464

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örkelljunga kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örkelljunga kommun, Socialförvaltningen: