Förskollärare Väsby Kommunala Förskolor
Upplands Väsby kommun / Förskollärarjobb / Upplands Väsby
2019-11-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Förskollärare Väsby Kommunala Förskolor" (publicerad 2020-03-24) ⬅️
Visa alla förskollärarjobb i Upplands Väsby,
Sollentuna,
Täby,
Upplands-Bro,
Vallentuna eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Upplands Väsby kommun i Upplands Väsby,
Sollentuna,
Täby,
Stockholm,
Uppsala eller i
hela Sverige Välkommen till oss på Väsbys kommunala Förskolor
Vi söker nu legitimerade förskollärare, som vill arbeta i våra glada gäng!
Skogsbrynet är en mångkulturell förskola med nio avdelningar som ligger granne med skogen och vår systerförskola Ekebo. Ekebo har för närvarande tre avdelningar men kommer att växa till fem avdelningar.
Stor organisation en styrka
Väsby kommunala förskolor leds av en enhetschef, tre rektorer och två biträdande rektorer.
Vi har ett långtgående samarbete mellan de olika förskolorna där det bedrivs utvecklingsarbete på olika sätt. Det finns olika arbetsgrupper inom organisationen för trygghetsarbete/värdegrund, miljöarbete, språkutveckling och utomhuspedagogik där representanter från alla förskolor deltar. Vi organiserar fortbildningar utifrån kollegialt lärande där pedagoger erbjuds möjlighet att leda grupper och får ta ett större ansvar utifrån intressen.
Arbetsuppgifter
Vi förväntar oss att du aktivt, tillsammans med övriga pedagoger, driver den pedagogiska verksamheten framåt och skapar en stimulerande, rolig och trygg miljö för barnen. Barnens intressen, tankar och idéer ska tas på allvar och påverkar vår planering och innehållet i verksamheten. Du arbetar för att föräldrarna ska känna sig trygga med att lämna sitt barn hos oss. Föräldrarna informeras om verksamhetens innehåll genom olika informationskanaler, pedagogisk dokumentation och personliga möten.
Som förskollärare använder du dig av många olika metoder och verktyg, inspirerar barnen till aktiviteter som gör att barnet kan utforska, förstå och bidra med sina inlägg och insikter. Du bör dela vår inställning till att digitala verktyg ska vara kompletterande arbetsmetoder till det vi redan gör och vara nyfiken på att lära dig nytt. Förskolans läroplan, Barnkonventionen och våra utvalda mål är vägledande i vårt systematiska kvalitetsarbete. Förskolläraren har ett tydligt ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet. Utvärderar resultat och mål med arbetslaget och barnen. Pedagogisk dokumentation ska användas för att dokumentera och utvärdera arbetet tillsammans med barnen.
I vårt dagliga arbete med barnen integreras de digitala verktygen och dessa fungerar som komplement till andra pedagogiska metoder och annat material. Vi ser ett demokratiskt värde med att föra in teknik och IT i förskolan eftersom inte alla barn har tillgång till tekniken i hemmet. Teknikanvändningen bidrar till en mer jämställd förskolemiljö, där både flickor och pojkar kan och vågar använda de digitala verktygen. Om du är nyexaminerad förskollärare kommer du att få en mentor och även som nyanställd med erfarenhet så kan du förvänta dig en introduktion samt stöd från dina kollegor så att du på ett smidigt sätt kan landa i vår organisation.
Bemanning, planering och möten
På varje avdelning arbetar tre pedagoger varav minst en förskollärare. Arbetslaget har en timmas gemensam reflektionstid/vecka. Varje arbetslag förfogar över 3,5 tim individuell planeringstid som är schemalagd. Förskolläraren fördelar tiden utifrån de behov som kommer fram under reflektion och planering. Förskolläraren har dessutom möjlighet till en extra timma, som inte är schemalagd, då det passar för verksamheten. Varje vecka har förskolan ett Pedagogiskt forum som leds av rektor. Varje månad har vi ett APT som följs av ett kvällsmöte, kl. 17.00-19.30. Det är obligatoriskt att närvara på detta.
Skriv gärna i ditt personliga brev vilken/vilka förskolor du är intresserad av.
Publiceringsdatum2019-11-14Kvalifikationer Förskollärare med legitimation, goda kunskaper i svenska i tal och skrift är ett krav för denna tjänst. Tidigare erfarenhet av arbete i en mångkulturell förskola ses som meriterande. Även erfarenhet av barn i behov av särskilt stöd och digital kompetens är önskvärt.
Som förskollärare ska du ha förmåga att leda barns lärande utifrån gällande styrdokument och ha goda ämneskunskaper. Du hämtar in nya kunskap kontinuerligt på eget initiativ och agerar som förebild/coach för andra i personalgruppen. Du är lösningsfokuserad och tycker att det känns spännande med nya utmaningar. Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta målstyrt i projektform och du ska ha en vilja att samarbeta med kollegor på förskolan.
Du ska ha förmåga till att bidra till verksamhetens utveckling, ta initiativ till insatser och förbättringar. Som förskollärare ska du kunna skapa tydliga rutiner på avdelningen samt rutiner som möjliggör och stödjer barnens möjlighet att utvecklas till självständiga individer och ha ett aktivt inflytande över sin vistelsetid i förskolan.
Övrig information Tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske löpande, enskilt eller i grupp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-12-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagUpplands Väsby kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "145859".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Upplands Väsby kommun (org.nr 212000-0019)
Jobbnummer 4956609
Observera att sista ansökningsdag har passerat.