Forskningsingenjör till Smart Mobility Lab

Kungliga Tekniska högskolan, / Matematikerjobb / Stockholm
2016-06-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Forskningsingenjör till Smart Mobility Lab" (publicerad 2019-03-28) ⬅️


Visa alla matematikerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, i Stockholm, Solna, Huddinge eller i hela Sverige

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för elektro- och systemteknik bedriver forskning och utbildning inom elektroteknik, systemteknik, informations- och kommunikationsteknik, rymd- och fusionsplasmafysik. Fältet elektroteknik och elektronik på KTH rankades som nummer 17 i världen under 2016 (nummer 16 under 2015). I denna dynamiska miljö arbetar cirka 450 personer, varav hälften är doktorander, många med utländsk bakgrund. Våra forskningsprojekt bedrivs i nära samarbete med industripartners och med forskarkollegor i Sverige och utomlands. Skolan ansvarar för högskole- och civilingenjörsutbildningen i elektroteknik samt flertalet masterprogram med högt söktryck och nära koppling till våra forskningsområden.

Reglerteknikavdelningen består av ca 60 lärare, forskare och doktorander som bidrar till en högprofessionell standard av intensivt arbete och kvalitetsresultat, samt till en trevlig och öppen miljö.

Personalen har en internationell bakgrund och arbetsspråket är engelska. Avdelningen är internationellt väletablerad, har många forskningssamarbeten med excellenta partner över hela världen och är delaktig i flera europeiska och nationella projekt.

Publiceringsdatum
2016-06-20

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en forskningsingenjör till Smart Mobility Lab (SML) och Intergrated Transport Research Lab (ITRL).

ITRL är ett tvärvetenskapligt forskningscentrum inom transport, startat av KTH, Scania och Ericsson, som har ett utpräglat fokus på implementations- och demonstrationsprojekt.

Smart Mobility Lab är en miljö för implementering av automatiserade transportsystem baserat på simuleringsmodeller samt datorstyrda modellfordon. Planerade vidareutvecklingar av miljön inkluderar mobila kommunikationsnät samt att studera, modellera och analysera verkliga trafik-, mobilitets- och logistikdata. Inom SML arbetar vi även med implementeringar i verkliga fordonsplattformar, tex Scanialastbilar och KTH Research Concept Vehicle.

Den valda kandidaten kommer att ingå i en forskargrupp som fokuserar på (men inte är begränsad till) intelligenta och automatiserade transport- och fordonsystem, robotik och autonoma system, samt obemannade luftfarkoster.

Som forskningsingenjör har du tillgång till ett välutrustat labb och du får möjligheten att arbeta tillsammans med världsledande forskare för att implementera, testa och demonstrera deras resultat. Du kommer att:

• studera forskningsresultat och implementera dessa
• utveckla och underhålla mjukvara
• arbeta i projekt med experimet
• samarbeta med andra forskare, ingenjörer och studenter
• arbeta mot (ibland) strikta dealines
• vara support för studenter, doktorander och forskare 

KTH erbjuder en attraktiv arbetsmiljö och andra anställningsförmåner. Som anställd på KTH har du möjlighet att delta i workshops, i projekt och i andra relevanta aktiviteter som kan utvidga ditt professionella nätverk och gynna din framtida karriär.

Kvalifikationer
Sökande måste inneha eller snart komma att inneha en masterexamen eller en civilingenjörsexamen inom elektroteknik, teknisk fysik, tillämpad matematik, maskinteknik eller datavetenskap. Specialisering inom reglerteknik och/eller robotik är meritande.

Den valda sökanden behöver ha en utmärkt akademisk meritlista, väl utvecklade analytiska färdigheter, samt färdigheter i problemlösning. Vi söker en starkt motiverad kandidat som kan arbeta självständigt. Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är ett krav. Tidigare erfarenhet av implementeringsprojekt i Matlab/Simulink, Python och ROS är önskvärt.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.

Ansökan ska innehålla följande:

• CV inklusive relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
• Kopior av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte är utfärdade på ett av dessa språk.
• Kortfattad redogörelse om varför du söker denna tjäsnt och om dina professionella intressen; max 1 sida lång.
• Rekommendationsbrev och kontaktinformation till två referenspersoner.

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse, helst snarast möjligt Visstidsanställning till 2017-02-28

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-15
Ange följande referens när du ansöker: E-2016-0577
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jonas Mårtensson, biträdande univeristetslektor jonas1@kth.se
Irina Radulescu, HR-ansvarig irinar@kth.se, 08-790 63 21

Företag
Kungliga Tekniska högskolan,

Adress
Kungliga Tekniska högskolan,
Osquldas väg 10
10044 Stockholm

Kontorsadress
Osquldas väg 10

Jobbnummer
2914830

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan,

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan,: