Forskningsingenjör inom kollektivtrafik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad / Byggjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla byggjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad i Stockholm, Haninge eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2009-09-11

Arbetsuppgifter
Forskningsingenjör inom kollektivtrafik till avdelningen för Trafik och Logistik inom institutionen för Transporter och samhällsekonomi.
KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker
ett brett område – från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell
ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Här finns cirka 12 000 helårsstudenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda.
Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens
samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade.
Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och
risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar både teknik,
humaniora och samhällsvetenskap.
Avdelningen för Trafik och Logistik (ToL) bedriver forskning inom väg- järnvägs- och kollektivtrafik. Bland annat används modeller för simulering av väg- respektive järnvägstrafik samt program för analys av trafik, trafiknät, kollektivt resande och samhällsekonomi.
Projekttitel: Bus rapid Transit och Transit Oriented Development – Vilka krav ställer attraktiv busstrafik av BRT-typ på bebyggelsen?
Bus Rapid Transit, ungefär ”busstrafik uppbyggd som spårtrafik”, införs på många håll i världen som en effektiv och attraktiv lösning på trafik- och miljöproblem. I Sverige har många städer idag inte underlag för så kraftig kollektivtrafik som BRT. Bebyggelsen är inte tillräckligt koncentrerad och/eller ligger inte ordnad i stråk på ett sådant sätt att man kan inrätta riktigt effektiva busslinjer. En ytterligare aspekt är att bussar ofta inte kommer in i eller fram genom bostadsområden. Därmed minskar attraktiviteten och kostnaderna ökar.
Projektet syftar till att visa vilka krav som måste ställas på bebyggelsen för att man ska få möjlighet att bygga upp långsiktigt attraktiv kollektivtrafik (i de flesta fall busstrafik och spårtrafik någon gång). Kraven kan handla om täthet, bebyggelsetyp, stadens form, regionens och vägnätets struktur med mera. I USA kallas kollektivtrafikanpassad bebyggelse för TOD – ”transit oriented development”. Projektet ska med olika metoder, bland annat med hjälp av GIS och linjenätsanalys, undersöka samband mellan busstrafik och bebyggelse samt mellan demografi och kollektivt resande. Dessutom undersöks var i Sverige BRT skulle kunna användas, åtminstone efter förtätning.

Kvalifikationer
Lämplig bakgrund för denna tjänst är civilingenjörexamen inom stadsplanering, trafikplanering eller motsvarande.
Sökande ska vara motiverad för forskning och att gärna vara en aktör i samhällets utveckling, ha förmåga att arbeta självständigt och driva utveckling, vara nyfiken och ha förmåga att samarbeta med andra forskare och aktörer inom praktisk verksamhet med anknytning till projektet. Vidare krävs det också att kunna uttrycka sig väl på svenska och engelska i tal och skrift.
KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och
välkomnar sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på
jämställdhet och mångfald.

Arbetstider och omfattning
Allmän visstidsanställning, tillträde: Under hösten 2009, enl. överenskommelse

Ersättning
Lön/Sysselsättningsgrad: Heltid, ca 2 år

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2009-10-09
Ansökningar via e-post: registrator.tec@abe.kth.se
OBS! Ange ref A-2009-0592 i ämnesraden.
Ansökan skall innehålla Curriculum Vitae (CV), betygsavskrift från högskola/universitet, kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier om kollektivtrafik och bebyggelse, kontaktinformation till två referenspersoner.
Ange följande referens när du ansöker: A-2009-0592
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Karl Kottenhoff, 08-790 7917, kotten@infra.kth.se

Facklig kontakt
Ann Fylkner, 08-7907386, fylkner@kth.se
Inger Bergman, 08-790 9213, ingerb@admin.kth.se
Jan Johansson, 08-790 8153, janjo@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
504989

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad: