Forskningsingenjör inom Astrovisualisering i publika miljöer
Linköpings universitet / Datajobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings universitet i Norrköping,
Finspång,
Linköping,
Motala,
Kinda eller i
hela Sverige Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer:
https://liu.se/organisation/liu/itnVi söker nu en Forskningsingenjör inom Astrovisualisering i publika miljöer.
Dina framtida arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter kommer bestå i att bedriva utveckling av mjukvaran OpenSpace och applikationer där OpenSpace används. Ny funktionalitet och nya moduler behöver utvecklas för att stöda forskare och ingenjörer inom astronomi och rymdutforskning samt för att kommunicera rymdvetenskap till allmänheten i publika miljöer. Då OpenSpace också är en populär plattform för examensarbeten inom interaktiv 3D-grafik ingår även stöd med handledning till studenter. OpenSpace utvecklas på flera platser, bland annat i USA med stöd av NASA, och du kommer vara en del av detta internationella team. Dessutom kommer du hjälpa till med att skriva forskningsartiklar och implementera algorithmer för dessa. Du bör också kunna ta ansvar för olika delar av källkoden och hålla dem i underhållbara tillstånd. Till sist, men inte minst, ingår också att styra OpenSpace som "pilot" under viktiga publika presentationer.
Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför många moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. OpenSpace utgör en hörnsten i flera av centrets pågående och kommande produktioner, både för vår lokala miljö men även andra platser nationellt och internationellt. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.
Publiceringsdatum2020-07-31KvalifikationerVi söker nu dig som har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom programmering för interaktiv datorgrafik rörande allt från scriptbaserade språk, C++-bibliotek, shaders på GPU-nivå, storskaliga immersiva system med multipla GPUer och komplexa displaysystem. Gärna med erfarenhet av mjukvaruprojekt med mjuka realtidskrav. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av att ta hand om studentgrupper i en lärande miljö och kan inspirera nästa generation av studenter och utvecklare. Du är en god samarbetspartner och kommunicerar väl på engelska och svenska i både tal och skrift. Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ. Specifikt söker vi dig med följande kvalifikationer:
• 3D-grafik: 3D-grafik för realtid, interaktiv 3D-grafik
• Grafik API: OpenGL, GLSL
• Programmeringsspråk: C++, C, Lua, JavaScript (React), Python
• GPU-programmering för visuella effekter
• Erfahrenhet med 3D modelleringsvertyg
Du bör ha god erfarenhet av C++ och grafikprogrammering samt ha erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Även erfarenheter kring distribuerade tillämpningar och webbtekniker är meriterande.
Anställningens omfattning
Heltid
TillträdeEnligt överenskommelse, snarast möjligt hösten 2020
ErsättningUniversitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan.
Facklig kontaktFör kontakt med fackliga kontaktpersoner se nedan.
Så ansöker duVälkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 21 augusti 2020. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.
Lika villkor
Flertalet av våra forskningsingenjörer inom institutionen är män, därför ges kvinnor företräde vid tillsättning av denna anställning, vid i huvudsak lika meriter i övrigt.
Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-08-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLinköpings Universitet
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Linköpings Universitet (org.nr 202100-3096),
https://www.liu.se/ Jobbnummer 5307717
Observera att sista ansökningsdag har passerat.