Forskningsingenjör Immersiv visuell analys
Linköpings universitet / Datajobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings universitet i Norrköping,
Finspång,
Linköping,
Motala,
Kinda eller i
hela Sverige Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer:
https://liu.se/organisation/liu/itnVi söker nu en kvalificerad forskningsingenjör inom mjukvarudesign och utveckling för immersiv visuell analys och interaktion inom Artificiell Intelligens.
Publiceringsdatum2019-12-20Dina arbetsuppgifterDu kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners och dina arbetsuppgifter kommer bestå i att bedriva utveckling av mjukvara för immersiva miljöer (VR/AR/MR) och storskaliga displaysystem där vi jobbar med interaktion och visualisering av komplexa system, artificiell intelligens, dataflöden. I det aktuella projektet utvecklar vi verktyg för visualisering och interaktion med autonoma system, komplexa trafikflöden, explainable AI, etc., för olika interaktionsmetoder (touchbord, VR med HMD och storskaliga displaysystem). Du kommer därför att samarbeta med olika forskargrupper, och deras samarbetspartners, för att möta projektets specifika behov. Den primära plattformen för interaktion och visualisering är Epic Games Unreal Engine men vi integrerar också back-end lösningar för bearbetning av data.
Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.
Behörighet
Vi söker nu en ingenjör som har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom programmering för datorgrafik på hela skalan från scriptbaserade språk, C++-bibliotek till Shaders på GPU-nivå samt för storskaliga immersiva system med multipla GPUer och komplexa displaysystem. Vi tror också att du har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom mjukvaruarkitektur och programmeringsmetodik samt kollaborativ utveckling. Du är en civilingenjör eller motsvarande med dokumenterad erfarenhet av programmeringsprojekt. Du är en god samarbetspartner och kommunicerar väl på engelska i både tal och skrift. Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ. Specifikt söker vi dig med följande kvalifikationer:
• 3D-grafik: 3D-grafik för realtid, interaktiv 3D-grafik
• Grafik API: OpenGL, Direct3D, Vulkan, GLSL, HLSL
• Programmeringsspråk: C++, C, Python, C#, Lua
• GPU-programmering för beräkningar och skapande av geometri
• Spelmotorer: Unreal Engine
• 3D-animation och fysiksimulering
Du bör ha god erfarenhet av C++ och grafikprogrammering samt ha erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Även erfarenheter kring distribuerade tillämpningar och webbtekniker är meriterande. Erfarenhet av spelmotorer, särskilt Unreal Engine är extra meriterande.
Facklig kontaktFör kontakt med fackliga kontaktpersoner se nedan.
Lika villkor
Flertalet av våra forskningsingejörer vid institutionen för teknik och naturvetenskap män, därför ges kvinnor företräde vid tillsättning av denna anställning, vid huvudsak i lika meriter i övrigt.
För mer information om anställningen:
https://liu.se/jobba-pa-liu/lediga-jobbLinköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-01-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLinköpings Universitet
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Linköpings Universitet (org.nr 202100-3096),
https://www.liu.se/ Jobbnummer 5013295
Observera att sista ansökningsdag har passerat.