Forskningsingenjör i programmering vid LiU och Visualiseringscen

Linköpings universitet / Sjukgymnastjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukgymnastjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings universitet i Norrköping, Finspång, Linköping, Motala, Kinda eller i hela Sverige

Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov på grund av pensionsavgångar och en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!

Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn

Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) och Visualiseringscenter C har omfattande verksamhet inom visualisering, datorgrafik och interaktion vilka spänner forskning i världsfronten, samarbeten med näringsliv samt utveckling av installationer i centrets publika del och produktion av innehåll till centrets domteater och övriga immersiva miljöer. MIT och centret har ett team av kvalificerade utvecklare för vidareutveckling och kvalitetssäkring av centrets mjukvaruplattformar och vi söker nu en kvalificerad forskningsingenjör inom mjukvarudesign och utveckling.

Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners och dina arbetsuppgifter kommer bestå i att bedriva utveckling av mjukvara inom immersiva miljöer (VR/AR) och storskaliga displaysystem med interaktion mot autonoma robotik- och AI-system. I det aktuellt projektet avser vi även utveckla visuella simulatorer för att träna och analysera AI-system. Du kommer därför att intimt samarbeta med olika forskargrupper, och deras samarbetspartners, för att möta projektets specifika behov. Den primära plattformen för interaktion och visualisering är Epic Games Unreal Engine.

Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar intimt med myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.

Publiceringsdatum
2018-09-14

Kvalifikationer
Vi söker nu en ingenjör som har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom programmering för datorgrafik på hela skalan från scriptbaserade språk, C++-bibliotek till Shaders på GPU-nivå samt för storskaliga immersiva system med multipla GPUer och komplexa display system. Vi tror också att du har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom mjukvaruarkitektur och programmeringsmetodik samt kollaborativ programmering. Du är en civilingenjör eller motsvarande med dokumenterad erfarenhet av programmeringsprojekt. Du är en god samarbetspartner och kommunicerar väl på engelska i både tal och skrift.

Du bör ha goda även har erfarenhet av C++ och shader-programmering samt ha erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Även erfarenheter kring distribuerade tillämpningar och webbtekniker är meriterande. Erfarenhet av spelmotorer, särskilt Unreal Engine, är extra meriterande.

Anställningens omfattning
Heltid.

Tillträde
Snarast möjligt

Ersättning
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan.

Facklig kontakt
För kontakt med fackliga kontaktpersoner se https://liu.se/jobba-pa-liu/lediga-jobb

Så ansöker du
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 16:e oktober, 2018. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Lika villkor
Flertalet av våra Forskningsingenjörer inom medie- och informationsteknik är män, därför ges kvinnor företräde vid tillsättning av denna anställning, vid i huvudsak lika meriter i övrigt.

Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Välkommen med din ansökan!

Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Patric Ljung, Enhetschef, Universitetslektor patric.ljung@liu.se 011-363252
Annelie Westerberg, HR-partner annelie.westerberg@liu.se +4611363450

Företag
Linköpings Universitet

Adress
Linköpings Universitet
Linköpings universitet/ITN
60174 Norrköping

Kontorsadress
Linköpings universitet/ITN

Jobbnummer
4348881

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings universitet: