Forskare - Regleringsekonomi
VTI / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Borlänge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Borlänge,
Falun,
Gagnef,
Säter,
Leksand eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos VTI i Borlänge,
Stockholm,
Linköping,
Göteborg,
Lund eller i
hela Sverige Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) bedriver tillämpad forskning och kvalificerade utredningar inom transportområdet. Vår transportekonomiska avdelning med omkring 25 anställda vid kontor i Stockholm och Borlänge behöver förstärkas med flera kvalificerade medarbetare inom området transporter och samhällsekonomi. Genom samarbete med främst KTH utför vi forskning inom Centrum för transportstudier (CTS). Centrumet strävar efter att vara en internationellt högt ansedd forskningsmiljö, långsiktigt höja kompetensnivån inom transportsektorn och bidra till att öka kvaliteten på och underlaget för beslutsfattande inom transportsektorn.
Inriktning
Avdelning Transportekonomi vid VTI bedriver nationalekonomisk forskning med fokus mot tillämpad mikroekonomi och välfärdsteori. Vi använder bland annat ekonomiska experiment, betalningsviljestudier och ekonometrisk analys i forskningen. Utöver forskningen genomför vi även utredningar inom det transportekonomiska området. Specifikt inom transportområdet studerar vi idag frågor kring miljö, trafiksäkerhet, samhällsekonomisk analys, prissättning och finansiering av infrastruktur, effekter av underhåll och investeringar i infrastruktur samt utvecklar godstransportmodeller.
Transportsektorn verkar under en mängd olika former av regleringar; allt ifrån statligt ägd infrastruktur, offentlig upphandling av drift och underhåll eller trafik, reglering av fordonens vikter, dimensioner och miljö- eller trafiksäkerhetsegenskaper till hastighetsgränser och andra trafikregler. Samtidigt som utveckling av ny kunskap och teknologi leder fram till nya organisationsformer, ny infrastruktur, nya fordon och bränslen m. m. ser vi en förskjutning i synen på regleringar inom sektorn genom bildandet av nya myndigheter. Vi söker därför ytterligare en forskare som är villig att fördjupa och utveckla forskningen kring transportekonomiska regleringar. Placeringsort: Stockholm eller Borlänge.
Publiceringsdatum2010-04-22ProfilSom forskare har du doktorsexamen eller motsvarande i första hand i nationalekonomi, men också andra discipliner kan komma i fråga. Som utredare krävs högskoleutbildning med motsvarande inriktning.
För samtliga tjänster är det viktigt att du har erfarenhet av extern finansiering av projekt och gärna egen erfarenhet av projektledning. Ett välutvecklat kontaktnät inom området är värdefullt, även med finansiärer och i näringslivet. Du har dessutom lätt för att uttrycka dig på svenska och engelska, både i tal och i skrift. Erfarenheter från transportområdet är särskilt meriterande. För tjänsten med fokus på godstransportmodellering premieras vana från transportmodellering på nationell nivå.
Den person vi söker ska ha en hög grad av självständighet samt organisations- och samarbetsförmåga. Vi erbjuder dig en etablerad och dynamisk forskningsmiljö som arbetar med forskning och utredning med hög policyrelevans.
Mer information
Ytterligare information lämnas av forskningschef Mats Andersson på telefon 0243-44 68 66 i Borlänge, avdelningschef Gunnar Lindberg på telefon 08-55 57 7026 i Stockholm. Fackliga representanter är Åsa Forsman, SACO, och Thomas Lundberg, ST, vilka du kan nå via VTI:s växel på telefon 013-20 40 00.
Arbetstider och omfattningTillsvidare
Heltid
ErsättningFast lön
Individuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2010-05-17
Välkommen med din ansökan med meritförteckning, betygskopior och andra handlingar du önskar åberopa.
Ange följande referens när du ansöker: Dnr 2010/0239-12
Ansökan kan skickas till e-postadress:
vti@vt.seFöretagVTI
AdressVTI
58195 LINKÖPING
KontorsadressOlaus Magnus väg 35
KontaktuppgifterTelefonnummer: 013-20 40 00
E-postadress:
vti@vti.se Jobbnummer 633854
Observera att sista ansökningsdag har passerat.