Försäkringsutredare Nischförmåner avdelningen för Sjukförsäkring
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm,
Sundbyberg,
Huddinge,
Botkyrka,
Sollentuna eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning Nischförmåner.
Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och självständigt fatta rättssäkra beslut om olika förmåner inom sjukförsäkringen. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av olika underlag t ex läkarintyg och du ansvarar för att rätt ersättning betalas ut i rätt tid. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, vilket sker skriftligen eller via telefon. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. I ditt arbete ingår även att fatta beslut om sjukpenninggrundande inkomst (SGI) samt att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning.
Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist. Eftersom du som försäkringsutredare hanterar sekretessbelagda uppgifter ställs det höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
För den här tjänsten söker vi främst till följande förmåner:
Närståendepenning här möter du kunder som har en nära anhörig som är svårt sjuk. Om man avstår från att arbeta för att vårda en närstående person som är svårt sjuk och det finns ett påtagligt hot mot den sjukes liv kan man ha rätt till närståendepenning. Närståendepenning är kopplad till den som vårdas och du kan få totalt 100 dagar för vård av någon närstående.
Smittbärarersättning här möter du kunder som har drabbats av en smitta som innebär att de är avstängda från sitt arbete trots att de inte är sjuka. Om man inte kan arbeta på grund av smitta kan man ha rätt till smittbärarpenning. Som smittbärare har man rätt till reseersättning i samband med läkarbesök och hälsokontroller
Särskilt högriskskydd här möter du kunder med en sjukdom som medför en omfattande sjukfrånvaro och därmed riskerar ha sämre förutsättningar på arbetsmarknaden. I sådana fall kan kunden ha rätt till särskilt högriskskydd. Även kundens arbetsgivare kan ha rätt till ersättning för sjuklönekostnader. Du utreder och bedömer rätten till dessa förmåner. Du har också kontakt med sjukvården och arbetsgivare.
Ersättning för höga sjuklönekostnader här möter du arbetsgivare som har haft höga sjuklönekostnader. Arbetsgivarna lämnar uppgift om löne- och sjuklönekostnad på arbetsgivardeklarationerna och Försäkringskassan får dessa uppgifter av Skatteverket. Försäkringskassan som utreder rätten till ersättning, en kreditering av ersättning görs till skattekontot. Ersättningen avser sjuklönekostnader som arbetsgivaren har haft under ett kalenderår, som överstiger en viss procent av den totala lönekostnaden beroende på omsättningen.
Sjuklönegaranti här möter du kunder som är i tvist med sin arbetsgivare om rätten till sjuklön. Du ska hämta information från både arbetstagaren och arbetsgivaren om orsaken till tvisten och sedan besluta om arbetstagaren har rätt till sjuklön. Sjuklönegarantin betalas endast ut om tvisten gäller anställningsförhållanden eller nedsättning av arbetsförmåga.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet.
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2020-09-21Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Placering i Stockholm, på kontoret vid Telefonplan.
Kontaktuppgifter för detta jobbChefer: Stefan Svensson, tel, 010-112 71 01. Emma Katsoulaki, tel 010-116 25 88. Bardia Kharazmi, tel 010-116 10 48 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stefan Dahlberg, 010-116 45 16 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Thérese Tennmalm, tel 010-116 80 34. Saco-S: Jeton Abazi, tel 010- 118 32 37 och Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 11 oktober 2020. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-10-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 5366436
Observera att sista ansökningsdag har passerat.