Försäkringsutredare med ansvar för korta utredningar i Östersund

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Östersund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall, Ljusdal eller i hela Sverige

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. De sökande har oftast redan börjat arbeta igen när de lämnar in sin ansökan. Du gör dagligen ett stort antal kortare utredningar där du tar beslut om rätten till ersättning och ansvarar för att rätt ersättning betalas ut. Utredningen och bedömning av rätt till ersättning gäller första beslutet i ett ärende. Handläggningen av första gångs beslut är koncentrerad till några speciella områden i riket och man kommer handlägga ärenden från hela landet, om den sökande är fortsatt sjuk lämnas ärendet efter första beslut vidare till en kollega lokalt placerad i landet. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården via telefon och brev. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra och att rätt information lämnas. Du ansvarar för att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Det ingår i dina arbetsuppgifter att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden. Ditt arbete följs upp kontinuerligt utifrån fastställda produktionsmål.

Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.

Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare.

Vi söker dig som:

• har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är handlingskraftig

Det är meriterande om du:

• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg
• har vana att arbete inom produktionskrävande verksamhet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Publiceringsdatum
2021-06-16

Övrig information
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktuppgifter för detta jobb
Chef: Marlene Berner, tel 010-115 29 01 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Marina Kireeva, tel 010-112 31 40 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Nikola Muzdalo, tel 010-118 33 23. Saco-S: Maria Wärdell, tel 010-117 72 21. Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast 3 augusti 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Urvalsarbetet och intervjuer beräknas ske under v 32-35.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-08-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
5814166

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: