Försäkringsutredare inom assistansersättning i Gävle
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gävle
2022-09-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringsutredare inom assistansersättning i Gävle" (publicerad 2023-03-27) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Gävle,
Sandviken,
Ovanåker,
Söderhamn,
Falun eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Assistansersättningen står inför en kommande lagändring och vi söker därför fler kollegor. Vi jobbar i team med stort fokus på eget ansvar och vilja att ständigt förbättra vår verksamhet. Vårt uppdrag innebär närhet till juridik och lagstiftning vilket gör arbetet stimulerande och utmanande.
Ditt uppdrag
Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om assistansersättning. Du möter personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till ersättning för personlig assistans genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Som försäkringsutredare träffar du personen i personliga möten, vanligen per telefon, Skype och brevledes men även vid hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra aktörer, till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt uträkningar av antalet assistanstimmar.
Du ingår i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en gedigen introduktionsutbildning och stöd av handledare.
Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Du kan läsa mer om assistansersättning på vår webbplats:
www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/assistansersattning-for-vuxnaDet är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg
Det är meriterande om du
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
• har körkort för personbil
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2022-09-16Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del av urvalsarbetet.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
KontaktChef: Agneta Mårtensson, tel 010 - 111 81 44 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Julia Dahlgren, tel 010-113 80 82 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Timmy Lindqvist, tel 010-115 33 79 Saco-S: Satu Johansson, tel 010-118 31 39 Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 7 oktober 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 6987086
Observera att sista ansökningsdag har passerat.