Försäkringsutredare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Växjö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Växjö, Emmaboda, Ljungby, Älmhult, Värnamo eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård och möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker försäkringsutredare med placering Avdelningen för sjukförsäkring i Växjö

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att se till att våra kunder får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver bemötas utifrån sina specifika behov. 

Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning sjukpenning. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med sjukpenning har du kontakt med kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis inte kan arbeta under en kortare period. Du är ofta den första som kunden har kontakt med och det är du som informerar om vilka möjligheter och vilket ansvar kunden har. Du utreder och beslutar om kundens rätt till sjukpenning, samt vid behov även om kundens sjukpenninggrundande inkomst. Genom en rättssäker och effektiv bedömning ser du till att kunderna får rätt ersättning i rätt tid, vilket leder till att kunderna känner trygghet och förtroende.

Du kommer att ingå i ett team där du och dina kollegor ger varandra stöd och bidrar till reflektion och lärande i arbetet. Dina viktigaste externa samarbetspartners är arbetsgivare och Arbetsförmedlingen. 

Vi söker dig som 

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana 

Det är meriterande om du: 

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om professionellt bemötande av människor i olika livssituationer
• har god administrativ förmåga 
• erfarenhet av beräkningar

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-02-12

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska test kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Frida Holm Johansson, tel. 010-118 39 01 (för frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Yvonne Dahlén 010-118 55 09 Saco-s: Elizabeth Lopez 010-118 55 29.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 25 februari 2016 märkt med diarienummer 010273-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2668611

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: