Försäkringsutredare - kontroll

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Växjö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Växjö, Emmaboda, Ljungby, Älmhult, Värnamo eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker kontrollutredare till avdelningen för Gemensamma Försäkringsfrågor i Jönköping och Växjö.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning kontroll. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med kontroll möter du kunder som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut till rätt kunder. I de fall ersättning betalats ut felaktigt ska du också ta ställning till om polisanmälan ska göras. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt samt har ibland även personliga möten vid exempelvis hem-och arbetsplatsbesök. Du samarbetar med bland annat Polismyndigheten, Skatteverket, kommuner och Kronofogdemyndigheten.

Försäkringskassan har antagit sex strategiska initiativ inom bland annat sjukpenning och assistansersättning. Arbetet med initiativen är prioriterat och kommer att vara en viktig del av vår verksamhetsutveckling. Med anledning av de strategiska initiativen ser vi det som önskvärt att anställa medarbetare med kunskaper inom ekonomi och bokföring samt med erfarenhet av myndighetssamverkan.

Vi söker dig som 

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• skapar ett användbart nätverk med kontakter och relationer och använder detta för att nå givna mål
• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du: 

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer

har kunskaper inom ekonomi och bokföring samt erfarenhet av myndighetssamverkan

 Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-03-24

Övrig information
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk kontroll innan anställning samt att det kan bli aktuellt med säkerhetsklassning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Christina Bergström-Jonsson, tel 010-118 45 60 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Karin Sköldgård, tel 010-119 51 99. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Kalle Greiff, tel 010-118 55 77. Saco-S: Henrik Noreé, tel: 010-116 22 20. Seko: Johanna Grundström 010 115 30 44.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 10 april april 2016 märkt med diarienummer 018578-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10531 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2743577

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: