Försäkringshandläggare inom underhållsstöd i Jönköping
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Jönköping
2019-10-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom underhållsstöd i Jönköping" (publicerad 2024-03-01) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Jönköping,
Nässjö,
Eksjö,
Tranås,
Haninge eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med underhållsstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. Du stödjer föräldrarna att sköta underhållet själva, men om inte det fungerar kan barnet ha rätt till underhållsstöd. Du är båda parternas handläggare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår och komplex. I ditt arbete kommer du i kontakt med andra aktörer i samhället som hanterar frågor om barn, boende samt ekonomiska förhållanden.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer, gärna på myndighet
• har gedigen erfarenhet av arbete med kundkontakt
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har kunskaper i konflikthantering och hur man bemöter människor i svåra situationer och i att förklara på ett enkelt och lättförståeligt sätt
• har god kommunikativ förmåga i engelska
• har god dokumentationsvana
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2019-10-22Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde runt 1 mars 2020. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
KontaktChef: Börje Fjälsström, 010-117 37 63 och Klas Gustafsson, 010-111 44 72 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Sörensen, 010-111 66 00 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Fatime Elezi, 010-117 29 53. Saco-S: Daria Memetovic, 010-118 40 78. Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 5 november 2019.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-11-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 4878013
Observera att sista ansökningsdag har passerat.