Försäkringshandläggare inom underhållsstöd i Jönköping
Försäkringskassan / Kontorsjobb / Jönköping
2019-01-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom underhållsstöd i Jönköping" (publicerad 2024-03-01) ⬅️
Visa alla kontorsjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Jönköping,
Nässjö,
Eksjö,
Tranås,
Haninge eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med underhållsstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. Du stödjer föräldrarna att sköta underhållet själva, men om inte det fungerar kan barnet ha rätt till underhållsstöd. Du är båda parternas handläggare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår och komplex. Dina utredningar är ofta beroende av andra aktörer såsom kommun, socialtjänst, Kronofogdemyndigheten och Skatteverket.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och att fatta beslut som påverkar individer
• har kunskaper i hur man bemöter människor i svåra situationer och i att förklara på ett enkelt och lättförståeligt sätt
• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
• har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld arbetsmiljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2019-01-14Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde april/maj 2019. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
KontaktChefer: Klas Gustafsson, 010-111 44 72 och Börje Fjällström, 010-117 37 63 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Linda Milve, 010-111 44 96 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Fatime Elezi, 010-117 29 53. Saco-S: Daria Memetovic, 010-118 40 78. Seko:
fseko@forsakringskassan.seSå ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 27 januari 2019.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-01-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351ockholm
10351 Stockholm
Kontorsadress10351ockholm
Jobbnummer 4552403
Observera att sista ansökningsdag har passerat.