Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Luleå
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Luleå
2022-07-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Luleå" (publicerad 2024-03-11) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Luleå,
Boden,
Piteå,
Kalix,
Älvsbyn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Luleå,
Piteå,
Kalix,
Överkalix,
Haparanda eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete.
Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i kundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god kommunikativ förmåga
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• har erfarenhet av arbete i kundtjänst med inkommande samtal
• har erfarenhet av att ha fattat självständiga beslut i arbetet som påverkar andra individer
• har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2022-07-01Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde i november 2022 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
KontaktChefer: Kristine Gisseldahl, 010-111 86 00 och Fredrik Söderberg, 010-111 87 62 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Julia Johansson, 010-112 98 76 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Ulrika Holmström, 010-112 64 47 (kontaktas under v. 29) och Victoria Lindberg, 010-111 62 97 (kontaktas under v. 30-31). Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55. Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 7 augusti 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-08-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 6791504
Observera att sista ansökningsdag har passerat.