Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Karlshamn

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlshamn
2021-10-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Karlshamn" (publicerad 2024-03-06) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlshamn, Sölvesborg, Olofström, Bromölla, Ronneby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Karlshamn, Sölvesborg, Olofström, Ronneby, Karlskrona eller i hela Sverige

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

Inom föräldraförsäkringen handlägger du en eller flera av förmånerna föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och familjedagspenning. Du fastslår även vilken inkomst som ersättningen ska grundas på.

Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter, Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete.

Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i kundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.

Vi söker dig som:

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god kommunikativ förmåga och känner trygghet i att kommunicera på såväl svenska som engelska
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden

Det är meriterande om du:

• har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
• har erfarenhet av att ha fattat självständiga beslut i arbetet som påverkar andra individer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2021-10-14

Övrig information
Ca 35 tjänster, tillsvidare heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Kalmar eller Karlshamn.

Tjänsternas tillsättning är beroende av att politiska beslut fattas gällande familjedagspenning.

Kontakt
Chef: Monia Vendel, tel 010-112 08 13, Anna Andersson, tel 010-115 82 61(för frågor om tjänsten). HR-specialist: Peter Olgeson, tel 010-112 44 89 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Emma Svahn, tel 010-115 80 77, Saco-S: Louise Henriksson, tel 010-11 84 055 Seko: Fredrik Bruhn, 010-111 86 29.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 27:e oktober. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-10-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
6040710

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: