Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Kalmar

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kalmar
2023-01-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Kalmar" (publicerad 2024-11-13) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kalmar, Mörbylånga, Borgholm, Nybro, Torsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Kalmar, Mörbylånga, Nybro, Torsås, Emmaboda eller i hela Sverige

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.Föräldraförsäkringen på kontoret i Kalmar består av 5 enheter som hanterar handläggning och telefonkundtjänst för Föräldrapenning, Tillfällig föräldrapenning och Sjukpenninggrundande inkomst, SGI.

Vår arbetsplats kännetecknas av samarbete, hjälpsamhet och en god arbetsmiljö. Vi har hög kompetens med en prestigelös och tillitsfull kultur. Som medarbetare hos oss har du möjlighet att till viss del kombinera arbetet på kontoret med flextid och distansarbete.


Handläggning, kundkontakt och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att stötta medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Det är därför viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Du kommer under din första anställningstid arbeta med att handlägga sjukpenninggrundande inkomst (SGI). SGI avgör ersättningsnivån på dagersättningar, exempelvis föräldrapenning. Du arbetar utifrån flertalet regelverk och inhämtar information om inkomstförhållanden och beräknar SGI utifrån varje specifik situation.

Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete.

Tjänsten innebär att du till viss del är schemalagd i kundtjänsttelefoni. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder/medborgare

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som:

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• är resultatinriktad och vill nå satta mål
• har god kommunikativ förmåga
• har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden.

Det är meriterande om du:

• har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet.
• har vana av arbete med matematiska beräkningar
• har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
• har erfarenhet av arbete i kundtjänst med inkommande samtal.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Publiceringsdatum
2023-01-26

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass.
I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester användas som en del i urvalsarbetet.

Kontakt
Chef: Marcus Persson, tel 010-115 80 82 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, emil.jarengrim@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Emma Svahn, tel 010-115 80 77 Saco-S: Daria Memetovic, tel 010-118 40 78 Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 12 februari 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
7383378

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: