Försäkringshandläggare inom Barn och familj i Skellefteå
Försäkringskassan / Kontorsjobb / Skellefteå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla kontorsjobb i Skellefteå,
Robertsfors,
Piteå,
Norsjö,
Vindeln eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Skellefteå,
Piteå,
Luleå,
Umeå,
Lycksele eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Avdelningen barn och familjs 2200 medarbetare arbetar med att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar. Varje år betalas cirka 73 miljarder kronor ut i föräldrapenning, VAB, barnbidrag, bostadsbidrag, graviditetspenning och underhållsstöd till ungefär 2 miljoner blivande föräldrar samt föräldrar. Avdelningen finns representerad på 18 orter i hela landet.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att guida våra kunder till våra digitala tjänster.
När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av traumatiska händelser. Många ansöker om föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Förutom föräldrapenning handlägger du ytterligare två förmåner, vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.
Vad gäller bostadsbidrag möter du individer som behöver hjälp med sin boendekostnad och/eller för att få stöd som barnfamilj. Bostadsbidrag kan beviljas till barnfamiljer och personer mellan 18-28 år. De beslut du fattar är antingen preliminära eller slutgiltiga, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som individen har fått bidrag för. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder ersättningsmottagaren. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad och trivs med möten över telefon
• är flexibel och har lätt för att hantera förändring
• har ett intresse för att bemöta människor och ge behovsanpassad service
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har en god pedagogisk förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
• har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
• har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld arbetsmiljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2018-07-03Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
KontaktChef: Helena Lundström, 010 - 118 75 57 och Maria Öfjäll 010 - 118 75 61 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Emil Jarengrim, 010-116 79 49 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Marie Fahlgren, tel 010-118 75 16 Saco-S: Louise Henriksson, tel 010-118 40 55 Seko: Irre Del Barba, tel 010- 11 53 087
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 15 juli 2018.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-07-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
10351 Stockholm
Kontorsadress10351 Stockholm
Jobbnummer 4235105
Observera att sista ansökningsdag har passerat.