Försäkringshandläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kalmar
2015-10-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare" (publicerad 2016-09-28) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kalmar, Mörbylånga, Borgholm, Nybro, Torsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Kalmar, Mörbylånga, Nybro, Torsås, Emmaboda eller i hela Sverige

Vi söker Försäkringshandläggare till avdelningen barn och familj med placering i Kalmar

På Försäkringskassans kontor i Kalmar handläggs bl.a. ärendeslagen bostadsbidrag, återkrav, föräldraförsäkring, sjukpenning och bostadstillägg. Vi är drygt 300 medarbetare på kontoret som dagligen arbetar för ett samhälle där människor känner trygghet när livet tar en ny vändning. Just nu söker vi ett antal försäkringshandläggare med inriktning bostadsbidrag och föräldraförsäkring.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i huvudsak via telefon men även skriftligt via brev och e-post. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du föräldrar och blivande föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. Inom föräldraförsäkringen kan många av våra kunder ansöka via webben och en stor del av handläggningen är därför automatiserad. Det innebär att du via handläggningssystemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och SGI, vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Arbetet med bostadsbidrag innebär att du handlägger ansökan om bostadsbidrag från barnfamiljer men även unga utan barn. I handläggningen möter du kunder som på grund av låga inkomster och nya familjeförhållanden är i behov av bidrag. I arbetet utreder och beslutar du om bidrag till kund.  Som försäkringshandläggare är det viktigt att du alltid har kundens perspektiv i åtanke. Du lägger vikt vid att förenkla, kommunicera rättigheter samt skapar trygghet för kunden. Du strävar alltid efter att inom ramen för en korrekt tillämpning av gällande lagstiftning möta kundens behov och överträffa förväntningarna på service, bemötande och kompetens. Du gör även rätt kundprioriteringar för att kunna ge rätt beslut till rätt kund inom rimlig tid. Vi värderar din delaktighet, vilja och förmåga till samarbete samt ditt bidrag till ett arbetsklimat som främjar verksamheten. Du bidrar till arbetsglädje och en god arbetsmiljö genom att se möjligheter vid problemlösning samt förhåller dig professionell även i pressade och kravfyllda situationer.  Vi arbetar med ett teambaserat arbetssätt där du förväntas vara delaktig och bidra till teamets utveckling och måluppfyllelse. 

Vi söker dig som

har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga

är serviceorienterad

har ett systematiskt och noggrant arbetssätt

är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer

har god kommunikativ förmåga

har mycket god datorvana

kan uttrycka sig i engelska både skriftligt och muntligt

Det är meriterande om du:

har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet

har haft kundkontakter där service, information och ärendehantering har ingått som en betydande del i arbetet. Gärna via telefon.

har ytterligare språkkunskaper 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2015-10-29

Övrig information
Ett antal tjänster, tidsbegränsade t.o.m. 2016-08-31, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Marcus Persson, tel. 010-115 80 82 (för frågor om tjänsterna). HR-specialist Klara Skoog, tel. 010-119 57 41(för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Mona Emtweden, tel. 010-115 82 34 Saco-S: Ingela Pojkas, tel. 010-112 41 31. 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 15 november 2015 märkt med diarienummer 052480-2015.
Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2503506

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: