Försäkringshandläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Luleå
2014-05-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare" (publicerad 2016-10-11) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Luleå, Piteå, Kalix, Överkalix, Haparanda eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahosossVi söker Försäkringshandläggare med placering vid

Nationellt försäkringscenter i Luleå 

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Arbetet som försäkringshandläggare innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. 

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning föräldraförsäkring och eventuellt kommer handläggning inom bostadsbidrag också att kunna bli aktuellt. 

När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du föräldrar och blivande föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. Många kunder ansöker om föräldrapenning/tillfällig föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. 

Arbetet med bostadsbidrag innebär att du handlägger ansökan om bostadsbidrag från barnfamiljer men även unga utan barn. I handläggningen möter du kunder som på grund av låga inkomster är i behov av bidrag. I arbetet utreder och beslutar du om bidrag till kund.  Vi arbetar med ett teambaserat arbetssätt där du förväntas vara delaktig och bidra till teamets utveckling och måluppfyllelse. 

Vi söker dig som

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga

• är serviceorienterad

• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt

• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer

• har god kommunikativ förmåga

• har mycket god datorvana

Det är meriterande om du:

• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Publiceringsdatum
2014-05-15

Övrig information
Rekryteringen avser fyra tjänster men kan bli något fler till antalet om bostadsbidragshandläggning blir aktuellt. Tjänsterna inom föräldraförsäkringen är tidsbegränsade och avser i första hand tidsperioden augusti - december 2014. Inom bostadsbidrag kan det bli fråga om tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Samtliga tjänster avser heltid. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer rekryteringsseminarium att användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chefer: Rebecca Öhman, tel 010-112 63 06( för frågor om tjänster föräldraförsäkring) och Susann Jatko, tel 010-112 63 27(för frågor om tjänster bostadsbidrag), HR-specialist,.  (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST:Eva Taavo, tel 010-112 63 76, Saco-S: Tommy Persson, tel 010-114 16 43 Seko: Christina Tjärnkvist, tel 010- 118 74 47. 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 28 maj 2014 märkt med diarienummer 022189-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-05-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm
10351 .

Kontorsadress
10351 Stockholm

Jobbnummer
1875230

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: