Försäkringshandläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
2013-03-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare" (publicerad 2016-11-08) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Tjörn, Stenungsund eller i hela Sverige

Referens: 012446-2013

Försäkringskassans vision är ett samhälle där alla känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Vi söker Försäkringshandläggare med placering

Nationellt försäkringscenter Gårda i Göteborg 

Försäkringshandläggare - Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. 

Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning mot handläggning av Barnbidrag och Sjukpenninggrundande inkomst. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

Inriktning - Utredningskrävande SGI
När du arbetar med utredningskrävande sjukpenninggrundande inkomst (SGI) möter du kunder i olika skeden i livet, alltifrån långtidssjuka till nyblivna föräldrar. De har gemensamt är att de har en mer oförutsägbar inkomst. SGI avgör ersättningsnivån på dagersättningar, exempelvis sjukpenning och föräldrapenning. Det finns en mängd olika sätt att beräkna SGI beroende på om kunden exempelvis är egen företagare, studerande eller arbetar i ett annat land. Eftersom regelverken är flera och komplexa gör du omfattande utredningar med utrymme för hänsynstagande till kundens specifika situation. Du fattar också beslut. I ditt arbete samarbetar du med bland annat Arbetsförmedlingen, Skatteverket, revisorer och arbetsgivare.

Inriktning - Barnbidrag
När du arbetar med barnbidrag möter du föräldrar, familjehemsföräldrar och andra som kan få barnbidrag. Det kan till exempel vara sammanboende eller separerade föräldrar, ensamkommande flyktingbarn eller föräldrar till barn i särskola. Du utreder bland annat rätten till barnbidrag och flerbarnstillägg för kunder i väldigt olika livssituationer som ibland kan vara svåra. Dina utredningar är ofta beroende av andra aktörer såsom Skatteverket, Migrationsverket Centrala studiestödsnämnden och kommunernas skol- och barnomsorgsförvaltningar.

Vi söker dig som

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga

• är effektiv och serviceorienterad

• har ett systematiskt och strukturerat arbetssätt

• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer

• har god kommunikativ förmåga i tal och skrift

• är en effektiv datoranvändare

• har en drivkraft i att klara av uppsatta mål, både individuellt och inom arbetsgruppen 

Det är meriterande om du:

• aktuella handläggningskunskaper inom ärendeslagen 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Publiceringsdatum
2013-03-06

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare och tidsbegränsade, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chefer: Jonas Olausson, tel 010-1196903 alt. Lotta Lidberg-Almsved 010-1192529 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Evelina Karlsson, tel 010-1195136. (för frågor om rekryteringsprocessen): ST: Barbro Thannlund, tel 95358 SACO: Tommy Persson, tel 010-1141643 SEKO: Ebrima Dibba, tel 69101. 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 20/3 2013 märkt med diarienummer 012446-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Är du särskilt intresserad av någon av de angivna inriktningarna kan du även ange detta.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Personalenheten

Jobbnummer
1486070

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: