Försäkringshandläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlshamn
2016-03-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare" (publicerad 2016-10-17) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlshamn, Sölvesborg, Olofström, Bromölla, Ronneby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Karlshamn, Sölvesborg, Olofström, Ronneby, Karlskrona eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Försäkringshandläggare

Vi söker Försäkringshandläggare till avdelningen barn och familj med placering i Karlshamn. På Försäkringskassans kontor i Karlshamn handläggs ärendeslagen bostadsbidrag och föräldraförsäkring. Vi är ca 80 medarbetare på kontoret som dagligen arbetar för ett samhälle där människor känner trygghet när livet tar en ny vändning. Just nu söker vi ett antal försäkringshandläggare med inriktning bostadsbidrag.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i huvudsak via telefon men även skriftligt via brev och e-post. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.

Arbetet med bostadsbidrag innebär att du handlägger ansökan om bostadsbidrag från barnfamiljer men även unga utan barn. I handläggningen möter du kunder som på grund av låga inkomster och nya familjeförhållanden är i behov av bidrag. I arbetet utreder och beslutar du om bidrag till kund. Som försäkringshandläggare är det viktigt att du alltid har kundens perspektiv i åtanke. Du lägger vikt vid att förenkla, kommunicera rättigheter samt skapar trygghet för kunden. Du strävar alltid efter att inom ramen för en korrekt tillämpning av gällande lagstiftning möta kundens behov och överträffa förväntningarna på service, bemötande och kompetens. Du gör även rätt kundprioriteringar för att kunna ge rätt beslut till rätt kund inom rimlig tid. Vi värderar din delaktighet, vilja och förmåga till samarbete samt ditt bidrag till ett arbetsklimat som främjar verksamheten. Du bidrar till arbetsglädje och en god arbetsmiljö genom att se möjligheter vid problemlösning samt förhåller dig professionell även i pressade och kravfyllda situationer.  Vi arbetar med ett teambaserat arbetssätt där du förväntas vara delaktig och bidra till teamets utveckling och måluppfyllelse.

Vi söker dig som

• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga

• är serviceorienterad  

• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt 

• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer 

• har god kommunikativ förmåga

• har mycket god datorvana 

• kan uttrycka sig i engelska både skriftligt och muntligt

Det är meriterande om du:

• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet

• har haft kundkontakter där service, information och ärendehantering har ingått som en betydande del i arbetet. Gärna via telefon. 

• har ytterligare språkkunskaper 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-03-10

Övrig information
Ett antal tjänster, tidsbegränsade t.o.m. 2016-08-31, heltid, med tillträde 21 april 2016. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Maria Karlsson Sköldqvist, tel. 010-112 43 57 (för frågor om tjänsterna). HR-specialist Anneli Wetterholt, tel. 010- 118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Mona Emtweden, tel. 010-115 82 34 Saco-S: Ingela Pojkas, tel. 010-112 41 31.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 23 mars 2016 märkt med diarienummer xxxxxx

Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-03-23
Ansökan sker via företagets webbplats.

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10531 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2718002

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: