Fondupphandlare

Pensionsmyndigheten / Bankjobb / Botkyrka
2024-10-15


Visa alla bankjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Botkyrka, Stockholm, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Har du erfarenhet fonder och förvaltning och tycker att tryggare pensioner låter som en spännande utmaning? Då kan det här vara jobbet för dig! Som fondupphandlare hos oss på Fondtorgsnämnden kliver du in i en dynamisk roll där du kombinerar ditt skarpa öga för investeringar med ett samhällsviktigt uppdrag.

Vill du leda spännande upphandlingar, jobba med nationella och internationella aktörer och samtidigt göra skillnad för Sveriges pensionssparare? Då kan du vara vår nya kollega!

Om jobbet
Som fondupphandlare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att:

- förbereda upphandlingar och ta fram upphandlingsunderlag
- ansvara för att driva upphandlingsprocessen i nära samarbete med enheterna för kvalitativ och operationell granskning samt övriga funktioner
- agera som kontaktpunkt i upphandlingsprocessen och ha kontaktytor mot alla enheter inom kansliet
- ta fram upphandlingsmaterial, annonsera och administrera upphandlingar i vårt upphandlingssystem, e-Avrop
- driva processen och samarbeta med externa tjänsteleverantörer för att ta fram underlag för utvärdering och granskning

Du deltar även i granskningen av inkomna anbud samt bereder beslutsunderlag för Nämnden. Du kommer också att kommunicera med externa leverantörer och fondförvaltare, både svenska och internationella.

I rollen som upphandlare har du i perioder en del resande i samband med utvärdering av anbud. Arbetstempot är stundtals högt och kräver en förmåga att bibehålla hög kvalitet i arbetet även under dessa förhållanden.

Ditt team består idag av tre fondupphandlare, som du kommer att arbeta nära tillsammans med. Teamet representerar en mångfald av bakgrunder och erfarenheter.

Publiceringsdatum
2024-10-15

Profil
För att lyckas i tjänsten som fondupphandlare behöver du vara strukturerad, noggrann och ha en god analytisk förmåga. Du har ett gott omdöme och då du ingår i flera tvärfunktionella samarbeten behöver du ha god samarbetsförmåga.

Du kan arbeta självständigt och på egen hand driva ditt arbete framåt. Du är prestigelös, men har integritet. Vi lägger också stor vikt vid din kommunikationsförmåga och att du kan arbeta både målmedvetet och flexibelt, och anpassa dig efter ändrade förutsättningar samtidigt som du levererar i tid. För att trivas ser vi också att du motiveras av att bidra till samhällsnytta. Du har ett intresse för den finansiella sektorn och pensionsfrågor. Vi tror även att du är nyfiken, ser positivt på att lära dig nya saker och att ta ansvar för nya områden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Du ska även ha:

- relevant akademisk utbildning inom ekonomi, juridik eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
- flerårig erfarenhet av arbete inom kapitalförvaltning och djupgående kunskap om den internationella kapitalförvaltningsbranschen
- erfarenhet av att jobba med projektledning
- erfarenhet av att ha utvecklat processer inom kapitalförvaltningen
- mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i både svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av utvärdering av kapitalförvaltare
- erfarenhet av hållbarhetsarbete inom kapitalförvaltning
- erfarenhet av upphandling
- kunskap om relevanta finansiella regelverk som gäller för fondbolag nationellt och internationellt
- god förståelse för de särskilda krav på förhållnings- och arbetssätt som uppdrag inom statlig verksamhet kräver

Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.

Pensionsmyndigheten är värdmyndighet för Fondtorgsnämnden. Alla som jobbar på Fondtorgsnämnden är formellt anställda på Pensionsmyndigheten. Vårt kontor ligger i Botkyrka, i våra nyrenoverade lokaler i Tumba Bruk.

Du kan läsa mer om vårt uppdrag https://www.ftn.se/

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.

Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

#LI-HYBRID

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2024-95".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
8956750

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: