Finansiell controller IT, Stockholm (Hornstull)

Pensionsmyndigheten / Controllerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 400 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Pensionsmyndighetens arbete berör hela Sveriges befolkning och vi söker dig som delar vår drivkraft att göra det bästa för våra kunder – Sveriges pensionssparare och pensionärer.

Digitalisering spelar en central roll i myndighetens uppdrag och du blir en del en IT-avdelningen med ca 300 medarbetare fördelade på fyra enheter och två orter som samarbetar gränsöverskridande med övriga interna avdelningar och stabsfunktioner. Hos oss får du jobba med kompetenta och hjälpsamma kollegor i en organisation med högt till tak.

Vi sitter i ljusa och fräscha lokaler i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana på Södermalm i Stockholm.



IT avdelningen har en årlig budget på ca 450 MSEK som du i din roll är operativt ansvarig för att budgetera, prognostisera och följa upp. Självklart ansvarar för och driver du även arbetet med effektivisering av budget/prognos och uppföljningsprocesser mm.

Som finansiell controller bidrar du till att ledningen på olika nivåer får de beslutsunderlag som behövs för att leda, styra och utveckla verksamheten i syfte att nå IT avdelningens mål.

I ansvaret ingår även analys, etablering och uppföljning av nyckeltal samt benchmarking mot andra organisationer/myndigheter.

Eftersom kostnadskontroll och uppföljning är en del av IT avdelningens DNA är det viktigt att du trivs med att coacha chefer, projektledare m.fl. inom ekonomi, uppföljning, budget och prognos arbete.

Vi är mitt inne i en större transformation som berör hela myndigheten och det påverkar alla funktioner. Du behöver vara drivande i den förändringen och även lockas av ökade möjligheter inom ditt ansvarsområde.

I rollen som IT controller har du ditt uttalade ansvarsområde men deltar även i olika typer av utvecklingsinitiativ. Du rapporterar till IT-chefen.


Publiceringsdatum
2020-02-13

Erfarenhet och utbildning
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, gärna inom statlig myndighet
• Erfarenhet av att driva planering, analys och uppföljning av verksamheter inklusive ekonomi
• Erfarenhet av arbete med budget- och prognosarbete samt uppföljning
• Erfarenhet av arbete med analyser eller utredningar såväl självständigt som tillsammans med andra
• Erfarenhet av ekonomistyrning av stora IT insatser
• Erfarenhet av och mycket goda kunskaper i ekonomisystemet Agresso
• Mycket goda kunskaper i excel
• Relevant akademisk examen

Dina egenskaper
Som person är du initiativtagande och självgående. Du kan se mål och resultat i förhållande till kund och arbeta utifrån det. Rollen innebär nära samarbete med såväl andra avdelningar som externa aktörer. Det är därför viktigt att du har mycket god förmåga att samarbeta, kommunicera och har ett professionellt och konsultativt bemötande. Vidare är du analytisk och har ett helhetsperspektiv.

I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Urval kommer att ske löpande. Arbetspsykologiska tester kan förekomma i urvalsprocessen.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta:
Avdelningschef Bengt Blomberg, tel. 070-666 24 24.

Fackliga representanter:
Rikard Kinderås, ST, tel. 010-454 20 10
Anna-Karin Åhrman Cortelius, Saco, tel. 010-454 39 14

Välkommen med din ansökan snarast, dock senast 25 februari 2020. Märk din ansökan med PSL 2020-14.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "dnr: PSL 2020-14".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
5096688

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: