Finance Manager

Ricoh Sverige AB / Ekonomichefsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ricoh Sverige AB i Solna, Stockholm, Västerås, Falun, Sundsvall eller i hela Sverige

I denna roll kommer du att leda och driva ett flertal av våra processer inom ekonomiavdelningen. Utöver rollen som Finance Manager förväntas du även att delta i förbättringsprojekt och ta lokalt projektledarskap i projekt som bedrivs av dels Ricoh Sverige dels Ricohs Europeiska huvudkontor i London. Du kommer i rollen att rapportera till bolagets CFO. Tjänsten är vidare en viktig central funktion i vårt arbetsflöde och för våra kunder, vilket ger dig många kontaktytor både inom och utanför företaget. Tjänsten är stationerad på vårt huvudkontor i Solna som senaste året genomgått en spännande förändring och blivit ett aktivitetsbaserat kontor. Sedan juni månad har de flesta av bolagets ekonomiarbetuppgifter flyttats ner till Shared Service Center i Polen och England.

Övergripande sammanfattning av rollen;

- Leda och driva processer inom ekonomiavdelningen vilket innebär:
- Redovisningsprocessen i enlighet med Ricohs accounting policy och svensk redovisningsregler
- Månadsrapportering och analysarbete
- Forecast rapportering och analys
- Lagstadgad rapportering och bokslutsarbete
- Kontroll över balansräkningen
- Ansvara för revision, såväl internt som externt
- Super-user för vårt rapporteringssystem
- Support i M&A; projekt
- Ansvar för relationerna med våra Shared Service Centers och säkerställa att Sverige får god support
- Ansvar för våra liason-roller inom leverantörsreskontran, logistik & leverans, orderhantering och kundreskontran
- Ansvara för våra samtliga processer avseende intern och extern skatterapportering
- Support och rådgivning till vårt Bid-team avs beräkning av våra stora affärer

- Du ska agera som en förebild och kulturbärare "first time right" samt genom aktivt förbättringsarbete säkerställa att våra processer är effektiva och kontrollerade
- Du kommer även att delta i olika projekt som drivs inom Ricoh



- Universitetsexamen i ekonomi, minimum kandidatexamen
- 10 års relevant erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
- God erfarenhet av att arbeta med rapportering i globala företag
- Goda kunskaper i engelska och svenska är ett krav såväl i skrift som i tal
- Erfarenhet av samarbete med revisorer såväl internt som externt
- Erfarenhet av att arbeta med Shared Service Centers
- Goda erfarenheter i MS Office

För att trivas i rollen är det viktigt att du är en person som har hög social kompetens och som får energi av att arbeta i en tillvaro med många kontaktytor. Då du dagligen förväntas stötta och coacha dina kollegor strävar du alltid efter att skapa förståelse för andras arbetsuppgifter samt möjliggöra en arbetsmiljö där gott samarbete är en grundpelare. Som person är du analytiskt lagd och har ett gott sinne för detaljer. Meriterande om du tidigare haft personalansvar.

Vi skapar lösningar för effektiva och hållbara arbetsplatser!

Allt arbete vi gör på Ricoh vilar på våra fem filosofier Team Work, Customer Centric, Innovation, Winning Spirit och Etik & Integritet. Vi tycker det är viktigt att ta hand om varandra och att ta hand om vår jord! Resultatet av vårt arbete är ett innovativt bolag som arbetar hårt för att minska miljöpåverkan och att vara en aktiv del i samhället genom olika CSR-projekt.

För dig som vill utvecklas finns alla möjligheter, såväl nationellt som internationellt! Kompetensutveckling är en naturlig del i vardagen då du ständigt utbyter idéer och erfarenheter med dina kollegor, självklart har du också tillgång till utbildningar via Ricoh Academy.

Ricoh Sverige AB är ett ledande företag inom dokument- och informationshantering samt kommunikationsteknologi. Bolaget erbjuder lösningar för kunders IT-miljöer med ett brett utbud av utrustning, mjukvaror, tjänster och konsultverksamhet. Ricoh Sverige är ett dotterbolag med cirka 300 medarbetare i den världsomspännande Ricoh-koncernen och finns representerat på närmare 40 orter i en nationell organisation med egna Center och Partner samt ett återförsäljarnät. Den totala försäljningen i Sverige uppgår till cirka 1 400 miljoner kronor (2017). Globalt har Ricoh-koncernen drygt 98 000 medarbetare i 200 länder, med hållbarhet som viktigt fokus. Mer om oss kan du läsa på www.ricoh.se.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2018-11-06

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ricoh Sverige AB

Adress
Ricoh Sverige AB
RÖNTGENVÄGEN 2
17154 Solna

Kontorsadress
RÖNTGENVÄGEN 2

Jobbnummer
4443125

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ricoh Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ricoh Sverige AB: