Fastighetssamordnare
Nordanstigs Kommun, Tillväxt & Service, Teknik & Hållbarhet / Fastighetsskötarjobb / Nordanstig
2025-04-10
Visa alla fastighetsskötarjobb i Nordanstig,
Hudiksvall,
Sundsvall,
Ljusdal,
Timrå eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Nordanstigs Kommun, Tillväxt & Service, Teknik & Hållbarhet i Nordanstig Vi erbjuder dig
Ett spännande och utvecklande arbete där du bidrar till att det ska vara attraktivt att bo och verka i Nordanstigs kommun.
I vår organisation är få saker omöjliga och det är viktigt att du är full av idéer som vi tillsammans kan genomföra. Vi har korta beslutsvägar och du får möjlighet att följa de olika processerna från början till slut. Du kommer få jobba med ett gäng erfarna och kompetenta medarbetare som har stark drivkraft att utveckla kommunens fastighetsbestånd.
Uppdrag och syfte med rollen
Fastighetsamordnaren ansvarar för att samordna, planera och följa upp fastighetsrelaterade frågor inom organisationen, med särskilt fokus på långsiktigt underhåll, lokalförsörjning, energieffektivisering, arbetsmiljö, brandskydd och myndighetskrav. Rollen är central i samarbetet mellan verksamheterna och fastighetsägaren för att säkerställa funktionella, kostnadseffektiva och trygga lokaler.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Underhållsplanering
Arbeta fram, uppdatera och följa upp en långsiktig underhållsplan för fastighetsbeståndet i nära samverkan med projektledare och verksamhetsansvariga.
Lokalförsörjningsplan
Föra en kontinuerlig dialog med organisationens verksamheter för att förstå behov, analysera lokalutnyttjande och upprätta en strategisk lokalförsörjningsplan som stödjer verksamhetens mål.
Energieffektivisering
Följa upp, analysera och rapportera resultat av energieffektiviseringsåtgärder. Samverka med energisamordnare, projektledare och leverantörer för att identifiera nya förbättringsmöjligheter.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
Ansvara för att det finns en tydlig struktur, dokumentation och uppföljning av arbetsmiljöarbetet kopplat till fastigheter och lokaler i enlighet med gällande lagar och riktlinjer.
Systematiskt brandskyddsarbete (SBA)
Säkerställa att systematiskt brandskyddsarbete bedrivs i enlighet med gällande krav. Det innefattar dokumentation, uppföljning, utbildning och samordning med verksamheten och fastighetsägaren.
Myndighetskrav och besiktningar
Ansvara för att lagstadgade myndighetskrav uppfylls samt att erforderliga besiktningar, kontroller och tillsyner genomförs i rätt tid och dokumenteras korrekt.
Beställarrepresentant
Fungera som beställarrepresentant gentemot bostadsbolaget och säkerställa att innehållet i förvaltningsavtal följs. Detta innefattar uppföljning, avvikelsehantering och utveckling av samarbetet.
Publiceringsdatum2025-04-10KvalifikationerVi ser gärna att du har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot fastighet alternativt förvärvat motsvarande kompetens på annat sätt. Du har arbetat med fastighetsförvaltning med fokus på driftnetto samt haft ansvar för budget och uppföljning. Tjänsten kräver grundläggande kunskaper inom fastighetsjuridik och LOU. Du har B-körkort.
Viktiga kompetenskrav
Erfarenhet av fastighetsförvaltning, gärna i offentlig sektor.
God kännedom om underhållsplanering, fastighetsekonomi, myndighetskrav, brandskydd och energieffektivisering.
Förmåga att föra dialog med både tekniska experter och verksamhetsföreträdare.
Erfarenhet av systematiskt arbetsmiljöarbete och gärna SBA.
God administrativ förmåga och vana att dokumentera och följa upp processer.
Relevant utbildning inom fastighetsförvaltning, bygg- och fastighetsteknik eller motsvarande.
Meriterade
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av kommunal verksamhet och/eller andra politiskt styrda organisationer.
Dina personliga egenskaperDu har lätt att uttrycka dig i tal och skrift och förmåga att sätta dig in i andra verksamheters behov och lösa svåra frågeställningar. Arbetet innebär mycket frihet under ansvar varför du behöver vara ansvarsfull, självgående, noggrann, initiativtagande och kommunikativ med kollegor, chefer, projektledare och våra interna och externa kunder. Du tycker naturligtvis om att arbeta både enskilt och i grupp och tillsammans aktivt bidra till god stämning på enheten. Du ska vara trygg i din roll och tjäna ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Övrig informationTjänsten kan komma att inledas med 6 månaders provanställning. Vi erbjuder våra medarbetare 2000kr i friskvårdsbidrag och möjligheten till semesterväxling.
Urval och kontakt sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan!
Nordanstig Naturligtvis - Här förverkligar du dina livsdrömmar
Nordanstigs kommun ligger i norra Hälsingland nära Sveriges mittpunkt mellan Hudiksvall och Sundsvall. Kommunen sträcker sig från kusten med sandstränder och natursköna öar, till inlandets stora skogar med känsla av vildmark och möjlighet till både fiske och alpin skidåkning. Vi har prisvärda boenden både på landsbygden och i våra många små samhällen. Vårt rika kultur- och föreningsliv engagerar många av våra cirka 9500 invånare.
Vid rekrytering gör Nordanstigs kommun ett medvetet val gällande var vi vill exponera vår annons. Vi vill ej bli kontaktade av annonssäljare eller rekryteringsföretag.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/31".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Nordanstigs kommun (org.nr 212000-2312)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Nordanstigs Kommun, Tillväxt & Service, Teknik & Hållbarhet
Kontakt Mikael Reijer, enhetschef
0652–36702 Jobbnummer 9277449