Fastighetskontoret söker en utvecklingsorienterad controller
Stockholms kommun / Controllerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från större kontorsbyggnader, offentliga lokaler, idrottshallar, saluhallar och brandstationer till slott och herrgårdar, konstnärsateljéer, villor och små torp på landet. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför kommungränsen. Idag sitter vi i moderna lokaler på Kungsholmen, intill Stadshuset, cirka 5 minuter från Centralstationen. Redan under våren 2022 flyttar vi till Tekniska Nämndhuset på Fleminggatan 4. Det nya kontoret ligger i princip med samma avstånd från Centralstationen med nyrenoverade, fräscha och modernt anpassade lokaler.
Ekonomiavdelningen söker nu en utvecklingsorienterad controller!
Din roll som controller
I rollen som controller kommer du aktivt delta och vara ett stöd i dialogen med verksamheten i budget-, uppföljnings- och prognosarbete.
Arbetet innebär att du arbetar självständigt med såväl uppföljning och analyser som med återkommande rutiner. Du deltar i enhetens utvecklingsprojekt och utredningar samt utvecklar och utbildar i våra uppföljnings- och planeringsverktyg.
Exempel på några av dina arbetsuppgifter
- Budget- och uppföljningsarbete i nära samarbete med medarbetare från verksamheten.
- Analys av ekonomi, verksamhetsresultat samt utveckling av verksamheternas processer och omvärldsbevakning.
- Hålla ihop och samordna kontorets budget- och uppföljningsrapportering. Det vill säga; samordna analysunderlag, texter med mera och färdigställa ett komplett budget- och uppföljningsärende.
- Verka för en högre kompetens i ekonomiska frågor inom förvaltningen bland annat genom att medverka vid och hålla i interna ekonomiutbildningar och informationstillfällen.
- Ta fram rapporter, arbeta med analysverktyg och utveckla nyckeltal för uppföljning av verksamheten.
Arbetet sker i nära samarbete med kontorets medarbetare och chefer där, förutom ovanstående, du även kommer att vara stöd för strategiska ställningstagande inför framtiden.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som:
- Är utbildad civilekonom eller har annan liknande avslutad högskoleutbildning med ekonomisk inriktning, alternativt likvärdig validerad utländsk utbildning.
- Har minst något års erfarenhet av arbete som controller i fastighetsbranschen.
- Har goda kunskaper i Excel.
- Har god kommunikativ förmåga i svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
- Vana av arbete i ekonomisystemet Agresso.
- Erfarenhet av att ha arbetat i kommunal verksamhet eller politiskt styrd organisation.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och följande personliga egenskaper;
För att du ska trivas och lyckas i rollen så behöver du vara utvecklingsorienterad och initiativtagande. Du driver processer framåt och får saker att hända. Du har ett brett analytiskt perspektiv på frågor, tänker strategiskt och har lätt att anpassa dig till förändrade omständigheter och du ser möjligheter och lösningar istället för problem.
För att nå bästa resultat och samtidigt ha riktigt trevligt på jobbet samarbetar du på ett kommunikativt och lyhört vis. I rollen ingår mycket kontakter med till exempel förvaltare och på enheten arbetar du nära kollegorna och löser mycket frågor i teamform. Dina kollegor upplever dig som en trygg och professionell kollega som ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Som den ekonom du är planerar, strukturerar och prioriterar du arbetet på ett effektivt sätt. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandarder.
Din arbetsplats
Inom ekonomienheten ansvarar vi för övergripande ekonomisk uppföljning, budget- och bokslutsarbete, redovisning samt övriga ekonomiadministrativa frågor. Inom enheten finns också ansvaret för internkontroll.
Hos oss får du
• Vara med och utveckla Stockholm
• Arbeta med spännande och unika fastigheter
• Goda möjligheter att utvecklas inom ramen för ditt uppdrag och inom Stockholms stad
• Stor frihet att planera ditt arbete
• En chef som engagerar, stöttar och utmanar
• Hjälpsamma och kompetenta kollegor som bidrar till en god stämning på kontoret
• En centralt belägen arbetsplats
• Förmåner som exempelvis Rikskortet, friskvård och semesterväxling
• En arbetsgivare som jobbar med sina utmaningar
Att arbeta hos oss är alltid varierade och ger stora möjligheter till personlig utveckling.
Vi hoppas att annonsen väckt ditt intresse, varmt välkommen in med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2021-07-16ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-08-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/4157".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Fastighetskontoret
Jobbnummer 5865254
Observera att sista ansökningsdag har passerat.