Fastighetsförvaltare med inriktning på Tomträtter

Södertälje kommun / Fastighetsskötarjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla fastighetsskötarjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje, Botkyrka, Sundbyberg, Stockholm, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Enheten Mark och Fastighet förvaltar kommunens markreserv och kommunalägda fastigheter; mark och byggnader. Vi driver olika typer av underhållsprojekt och handlägger många olika avtal, arrenden och tomträtter. Dessutom samverkar vi löpande med andra enheter både inom Samhällsbyggnadskontoret och med andra kontor och företag inom Telgekoncernen, i olika mark- och fastighetsrelaterade frågor, samt servar medborgare med svar på olika frågor.
Totalt förvaltar vi ca 900 objekt. Av dessa objekt består idag ca 280 av tomträtter, klassificerade som småhus, industri samt övrigt (företag). Förvaltning av tomträtterna kräver fastighetsjuridisk specialkompetens och arbetsintensiteten skiftar över året.
Enheten består idag av åtta medarbetare samt enhetschef. Vi vill växa och bli fler förvaltare, och söker efter en erfaren fastighetsförvaltare.

Publiceringsdatum
2024-08-12

Arbetsuppgifter
Du kommer ha huvudansvar för våra tomträtter. Arbetet är beroende av din fastighetsjuridiska expertis och marknadskännedom. Du kommer kommunicera med såväl tomträttsinnehavare som leverantörer och andra intressenter och även samarbeta med våra fastighetsjurister.
Beroende på din erfarenhet och vår arbetsfördelning ansvarar du även för andra objekt, vilket bl.a. kan innebära uppgifter inom projektledning/-styrning och ekonomiadministration. Systematisk dokumentation, ärendehantering och uppföljning krävs löpande. Vi delar även på ansvaret för enhetens gemensamma arbetsuppgifter, och kommunikation till medborgare, föreningar och företag. Projektrapportering görs månadsvis, och du kommer också hämta information från vårt kartsystem och andra stödsystem, som underlag för ditt arbete, varför god digital vana är avgörande.
Vem är du?
Vi tror att du har gedigen dokumenterad erfarenhet av fastighetsområdet inkl förvaltning, varav min. 3 år med ansvar för tomträtter. Du är nyfiken på att lära dig mer och bidra till ordning och reda, likabehandling och hållbar förvaltning i vår kommun. Du gillar att samarbeta med dina kollegor och är bekväm med att möta och kommunicera med medborgarna, både vid platsbesök och via telefonsamtal. Du är trygg i dig själv och har förmåga att anpassa din kommunikationsstil efter olika personer och situationer, och bidrar till en vänlig och utvecklande arbetsmiljö..

Dina personliga egenskaper
• Du behöver vara mycket organiserad och ha hög förmåga att arbeta strukturerat, och orka ända in i mål/avslut
• Hög samarbetsförmåga, sätter laget före jaget, är prestigelös och ha lätt att både lära själv och dela med sig av dina erfarenheter/frågor
• Du klarar att hantera flera parallella processer inkl oförutsedda frågor, som exvis intresseanmälningar om friköp, samtidigt som du i samma vecka beställer värderingar och följer upp och kostnadskontrollerar en pågående renovering
• Du skapar tydlighet och gillar att tillsammans med kollegorna hitta lösningar och vägar framåt, samtidigt som du tar ansvar för och driver dina uppgifter i mål

Kvalifikationer
• Du har en eftergymnasial utbildning inom Fastighetsförvaltning (högskola eller yrkeshögskola), alternativt en utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer är motsvarande
• Kunskap om Södertäljes lokala fastighetsmarknad
• Fastighetsjuridisk specialkompetens avseende tomträtter, samt min 3 år med ansvar för tomträtter
• Behärskar svenska språket obehindrat i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet
• Datorvana, kunskap inom MS Officepaketet och stor vana att hantera digital information
• B-körkort
Meriterande:
• Kunskap inom LOU, PBL, Fastighetsjuridik utöver tomträtter som olika typer av arrenden
• Minst 10-15 års dokumenterad yrkeslivserfarenhet inom relevant område; fastighetsförvaltning, ev viss projektledning
• Certifiering inom fastighetsförvaltning samt erfarenhet inom hyresjuridik
• Kompetens inom fastighetssystem i allmänhet och LEB i synnerhet
• Erfarenhet av projektledning samt projektstyrningssystem i allmänhet och Antura i synnerhet samt ärendehanteringssystem/systematik
• Erfarenhet av myndighetsutövning och erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer.
Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner
Vår arbetsplats är i stadshuset precis intill pendeltågsstationen. Här har du nära till Södertälje centrum, pendeltåg och bussar. Kontoret är aktivitetsbaserat och du hittar olika miljöer att använda beroende på dina arbetsuppgifter och samarbetsformer med kollegor. Vi har även möjlighet till distansarbete, del av arbetstiden, i samråd med din chef.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden, så ansök gärna redan idag. Välkommen till oss!
Välkommen till oss!
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Enhetschef
Åsa Demander
asa.demander@sodertalje.se
0852303857

Jobbnummer
8835932

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södertälje kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertälje kommun: