Familjeteamet söker samordnare

Mora Kommun / Socialsekreterarjobb / Mora
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Mora, Orsa, Rättvik, Älvdalen, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mora Kommun i Mora, Orsa, Älvdalen eller i hela Sverige

Ansök idag. Kollegor imorgon.

Publiceringsdatum
2023-10-03

Beskrivning
Socialförvaltningens familjeteam söker dig som vill arbeta med barn, ungdomar samt deras familjer.

Du kommer ingå i en enhet med totalt sexton personer som hyser vårt förebyggande team och ett team som arbetar på uppdrag av myndighetsutövare. Detta team har en samordnare som du kommer att samarbeta mycket tillsammans med.

Socialtjänsten i stort står inför utmaningar i och med ny lagstiftning och förändrade arbetssätt. Vi i Mora utvärderar löpande hur det förebyggande arbetet ska se ut. Det finns därför stora möjligheter för dig att vara med och bidra utifrån din erfarenhet och kompetens. Som samordnare kommer du i huvudsak att arbeta med att leda, planera, samverka och organisera det förebyggande arbetet.

I det förebyggande teamet ingår samordnare, en alkohol- och drogterapeut, en behandlare som arbetar med vuxenärenden samt fyra behandlare som ansvarar för målgrupperna barn, ungdom och föräldrar.

Arbetet bedrivs både enskilt och tillsammans med dina kollegor samt även med interna och externa aktörer. Dina arbetskamrater och kollegor har olika inriktningar och utbildningar för att kunna möta behoven hos såväl de yngre som de äldre barnen och deras föräldrar.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträdesdatum 2023-12-01 eller enligt överenskommelse.

Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta rekryteringsansvarig chef via kontaktuppgifter nedan. Vi intervjuar löpande under ansökningstiden.



Dina arbetsuppgifter
Som samordnare i Familjeteamets förebyggande team kommer du hålla i teammöten och individuella genomgångar, fördela ärenden och arbetsuppgifter till behandlarna samt finnas som stöd i frågor kring arbetssätt, processer och rutiner. En viktig del i dina arbetsuppgifter är även att medverka i utvecklingsarbetet inom verksamhetsområdet, omvärldsbevakning, vara delaktig i arbetet kring att upprätta och revidera rutiner och att dokumentera arbetet.

I din roll som samordnare kommer du även att informera interna och externa aktörer samt medborgare om Familjeteamets verksamhet. Du kommer att hålla samtal med barn, ungdomar och familjer och jobba med bland annat öppet intag, fältarbete, ansvara för föräldratelefonen, föräldrastöd, krisstöd, och umgängesuppdrag. Du ska också samverka både internt och externt.

Du kommer att få tillgång till regelbunden intern och extern handledning.



Kvalifikationer
Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant samt erfarenhet inom behandlingsarbete är ett krav för anställning. Du har god kunskap om socialtjänsten, socialtjänstlagen och vana att dokumentera ditt arbete.

Erfarenhet av arbete med ungdomar och familjer, föräldrar i konflikt, god kunskap kring ungdomsfrågor gällande missbruk, kriminalitet, psykisk och fysisk hälsa och annat socialt nedbrytande beteende är meriterande.



Övrig information
Körkort B för manuellt växlad bil är ett krav.



Förmågor och färdigheter
Vi ser att du är en person som tar ansvar för din uppgift, är initiativtagande, samt gillar att arbeta utvecklingsinriktat mot olika mål och inte har några problem att ändra inriktning om målen ändras.

Du som söker ska ha förmågan att på ett lugnt, uppmärksamt och tillmötesgående sätt skapa kontakter och underhålla relationer.

Du har god kunskap om socialtjänstlagen och vana att dokumentera ditt arbete. Erfarenhet av arbete med barn, ungdomar och familjer, föräldrastöd, god kunskap kring ungdomsfrågor gällande missbruk, kriminalitet, psykisk och fysisk hälsa och annat socialt nedbrytande beteende är meriterande

Vi söker en engagerad person med egen drivkraft, god förmåga att samarbeta och som kan erbjuda barn, unga och deras föräldrar ett tidigt stöd. Det är meriterande med relevant vidareutbildning inom området samt erfarenhet inom behandlingsarbete. Tidigare erfarenhet av att samordna insatser är till stor fördel för att klara uppdraget.

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och möjlighet till att bidra till vår verksamhets utveckling.







Socialförvaltningen

Mora i hjärtat av Dalarna!

Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 700 medarbetare och har en budget på c:a 592 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboende, ordinärt boende, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL med flera.

Mora kommun

Mora kommun är alla vi som jobbar här. För oss är det naturligt att ha medborgaren/kunden i fokus, vara serviceinriktade och bemöta alla med respekt. Vi tar gemensamt ansvar för verksamheten, vår egen och andras arbetssituation. När vi möter utmaningar och nya förutsättningar gör vi det med ett positivt förhållningssätt och tar tillsammans initiativ till utveckling. Var med oss när vi växer som människor och kommun. Idag och imorgon. Läs mer om oss här: https://morakommun.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/mora-kommun-som-arbetsgivare.html

För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice, se vidare http://www.rekryteringslots.se/

Om du är eller tidigare har varit anställd i Mora kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.

Vi värnar om din integritet, läs mer om vår behandling av personuppgifter här: https://morakommun.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/313".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mora kommun (org.nr 212000-2213)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Åsa Mattsson, Enhetschef
0250-26446

Jobbnummer
8160865

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mora Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mora Kommun: